Forstærker til BOSE 901 MK VI

Hejsa

Jeg har skaffet mig et sæt BOSE 901 højttalere (inkl tilhørende equalizer) men min nuværende forstærker kan slet ikke håndtere dem.

Jeg kan fortå på det, når jeg læser reviews og Youtuber BOSE 901, at der skal en "virkelig kraftig" forstærker til... men hvad menes der egentlig med det?

Jeg har ærligt talt ikke ret meget forstand på forstærkere men ved, at det ikke kan bruges til ret meget, når der oplyses hvor mange Watt en forstærker yder.

Jeg har f.eks. et sæt BOSE 601 højttalere, der ikke lyder af ret meget med min nuværende Onkyo 5x120 W forstærker.

Min gamle integrerede stereoforstærker, Luxman LV-103U (den med rør på indgangen), der desværre er gået til de evige forstærker-jagtmarker, var 'kun' 2x60 W, men hold nu KÆFT, hvor kunne den sparke røv med de BOSE... ren lyd, kontant og hård bas uden nogen dikkedarer.

Det var egentlig ikke nogen voldsom forstærker mht. vægt eller trafo.

Den bedste måde at beskrive min Onkyo receiver er: Slatten ​... og den kan _slet_ ikke klare noget med min pladespiller.

Så mit spørgsmål lyder:
Hvad er det der gør en forstærker "kraftfuld"?... og altså, i mit tilfælde, kraftfuld nok til at drive et sæt BOSE 901'ere?

Som sagt ved jeg pinligt lidt om elektronik (og forstærkere), så bær over med mig :-)

Vh Tim Holst Petersen

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke forstand på den type højttalere, men jeg kan i deres manual se, at den kræver 8 ohm og fra 10 w og opefter, så det ser jo ikke særligt krævende ud.
Men jeg kan se, at equalizeren skal tilsluttes på en bestemt måde, for at den virker.
Du kan finde manual til den her og se, hvorledes den skal forbindes:
Bose 901 manual​​​

Kurt B. Andersen
Hej kurta
Yep... jeg har selvfølgelig også læst manualen, og yep... på papiret skal de ikke have så meget saft, men hvis man bruger lidt tid på YouTube (mht. BOSE 901) siger flere, at der skal ekstra kræfter til at drive dem.
Jeg har set flere videoer hvor de, uafhængigt af hinanden siger, at der skal noget af en forstærker til, for at køre dem.

Jeg fandt lige hurtigt et eksempel:

https://www.youtube.com/watch?v=duz-1kc_PIw
(Se 5:33)

​Vh Tim

 

Tjah, hvis der skal siges noget generelt om, hvad der gør en forstærker god at styre højttalerene, så er det evnen til at levere STRØM, hvilket igen har noget at gøre med hvor "godt" den er bygget. Hvis den er bygget af billige komponenter (specielt i strømforsyning og effekttrin) taber den pusten.
Ligesom et billigt batteri mod stor indre modstand måske ikke kan levere strøm til at starte en bil.

En rørforstærker (klasse A) er grundet opbygningen i stand til at levere meget strøm meget hurtigt.
En traditionel transistorforstærker (klasse B) fungerer efter et andet princip.

Det er da spændende med de Bose 901. De er jo noget utraditionelle i forhold til mange andre højttalere.
Der er stor forskel på hvor stor forstærker forskellige højttalere kræver for at drive dem. Ved ikke lige hvor Bose ligger.
Cerwin Vega fx er meget effektive, de kan næsten spille en stue op tilsluttet en lille transistorradio. Til gengæld mangler de nok lidt finesse i lyden.

Men hensyn til den medfølgende EQ, så skal du enten have separat forforstærker/effektforstærker eller kunne adskille signalet mellem for/effekt i din receiver. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 31-03-2024 01:06:48

Tjah, hvis der skal siges noget generelt om, hvad der gør en forstærker god at styre højttalerene, så er det evnen til at levere STRØM, hvilket igen har noget at gøre med hvor "godt" den er bygget. Hvis den er bygget af billige komponenter (specielt i strømforsyning og effekttrin) taber den pusten.
Ligesom et billigt batteri mod stor indre modstand måske ikke kan levere strøm til at starte en bil.

En rørforstærker (klasse A) er grundet opbygningen i stand til at levere meget strøm meget hurtigt.
En traditionel transistorforstærker (klasse B) fungerer efter et andet princip.

Det er da spændende med de Bose 901. De er jo noget utraditionelle i forhold til mange andre højttalere.
Der er stor forskel på hvor stor forstærker forskellige højttalere kræver for at drive dem. Ved ikke lige hvor Bose ligger.
Cerwin Vega fx er meget effektive, de kan næsten spille en stue op tilsluttet en lille transistorradio. Til gengæld mangler de nok lidt finesse i lyden.

Men hensyn til den medfølgende EQ, så skal du enten have separat forforstærker/effektforstærker eller kunne adskille signalet mellem for/effekt i din receiver. 
Kan kun være enig - når vi taler stereo, vil jeg klart anbefale dig en 2 kanals forstærker, da hele effekten er lagt her.
En god rettesnor er vægten, væsentlig forskel på 4 kontra 8 ohms effekten og en dæmpningsfaktor, som er høj.
Mon ikke styreboksen tl Bose, kan klemmes ind via et par linje indgange også, men jo bedst er ml. for./effekt.
Husk også placeringen bidrager til en stor del, sørg for din EQ-boks ikke konflikter, med en evt. rum korrektor på forstærkeren, - de skal fødes rent. Har du mulighed for at afprøve en Hafler 220 forst., sammen med en dynamisk forforstærker, skal du bare se ( høre ).

 


 

Hej Kermit_369

Tak for dit svar... og det giver selvfølgelig mening.

Det forklarer nok også hvorfor min gamle Luxman havde langt mere "punch".

... og ja; equalizeren skal selvfølgelig kunne kobles ind mellem for- og effekttrinnene.

Vh Tim

 

Hej cdp

Jep... jeg er (og var) helt klart på jagt efter en stereoforstærker.

Mht. vægten havde jeg jo nok en mistanke om at mere vægt = mere kraft... mest. pga. en større trafo.

Det er et supergodt hint du kommer med mht. forskellen på effekten ved hhv. 4 og 8 Ohm... den havde jeg ikke gættet selv ;-)

Mht. placeringen af højttalerne ved jeg godt, at det er et afgørende aspekt ved de højttalere. Det er netop det de er designet til at udnytte... så jeg har tænkt mig at følge anvisningerne præcist :-)

Vh Tim

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis