Fjernvarme

hej.
Jeg har et spørgsmål vedrørende fjernvarme.
Jeg er ved at få lagt fjernvarme ind i huset. Pt. har jeg et gasfyr og en solfanger på taget.
Mit spørgsmål går på flg.: kan det betale sig at beholde solfangeren på taget, den fungerer upåklageligt og jeg har for ca. 3 år siden fået udskiftet hele uniten i kælderen til en ny med en 300 l varmtvandsbeholder. Uniten i kælderen kan sagtens kobles til fjernvarmen, har jeg fået at vide af installatøren, men kan det betale sig. Er der ikke noget om, at man bliver "straffet", hvis man ikke bruger en vis mængde fjernvarme? 
I forbindelse med installationen af fjernvarme er jeg blevet tilbudt en varmtvandsbeholder på enten 95 eller 110 liter.
Hvad skal jeg gøre??
mvh.
Rene 51

mvh.
RB
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tal med din VVS’er om det koster mere at få lavet installationen med solvarme. Jeg havde beholdt det.
Det koster naturligvis ikke nogen straf til varmeværket at du har et mindre forbrug.

Selvbygger med stort S. 
hej Superdiy
Jeg har talt med vvseren og det kommer ikke til at koste mig mere, hvis jeg beholder solfangeren.
Jeg synes bare at jeg har hørt, at man skal bruge en vis mængde af fjernvarmen. Kan det have noget med forskellen mellen det vand jeg modtager fra fjernvarmeværket og det vand jeg sender retur, at temperaturforskellen ikke er stor nok?
mvh
Rene51

mvh.
RB
Hvis du har dårlig afkøling, vil nogen fjernvarmeselvskaber give en strafafgift. Om det gør sig gældende ​hos dig må du selv igang med at læse i værkets betingelser.
Det vil stadig være billigere at bruge solvarmen.

Selvbygger med stort S. 
Helt klart behold solvarmen. Der vil sikkert være “lange” perioder til sommer hvor du helt kan lukke for fjernvarmen.

Søren O
Tak for jeres svar 😄
Uh

mvh.
RB
Ja, det må være en misforståelse. Der ikke krav om forbrug, men der et krav om afkøling.

Du betaler for den varme du bruger, men for at fjernvarme forsyningen ikke skal bruge energi på at sende mere vand rundt end nødvendigt, er der et krav om at du har et effektiv installation. Altså ikke for små radiatorer eller tilsvarende.

Du skal en gang i mellem kontrollere temperaturen på returen (kan ses på måleren), den bør ikke være over 30-35 grader.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis