Skifte armatur i køkken - vandpumpetang ikke brugbar?

Hejsa,

Helt nybegynder her, forsøger at skifte mit armatur i mit køkken. Jeg er dog stødt mod den mur at jeg ikke kan skrue "spændet" løst under bordpladen med min vandpumpetang, den er simpelthen for stor, og rammer mod undersiden af vasken.

Kan se på diverse vejledninger på nettet, at armaturet normalt er spændt fast med en noget mindre skrue, det ser jeg dog ikke skyggen af hos mig, og der er istedet tale om et 20-21mm stort gevin (se billeder).

Findes der et værktøj til at gabe rundt omkring dette, men hvor jeg så har momentet til at dreje længere nede?

Billede 1 er før jeg fjernede de 2 skruer omkring, billede 2 er efter en times tids kamp ca. med min vandpumpetang (derfra ridserne mm).
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den store møtrik burde sidde løs, når du har fjernet de 2 skruer. Du burde kunne dreje den med fingrene. Ellers prøv at holde fast med vandpumpetangen mens en hjælper drejer selve armaturet. Der findes nøgler (hanefodsnøgle) til en sådant arbejde.

Søren O
Hej Søren,

Tak for dit svar! Den store møtrik sidder meeeget fast, jeg kan med nød og næppe dreje den et par mm, når jeg rammer den helt rigtigt med vandpumpetangen, men så kommer vasken i vejen. Har forsøgt med en som holder ovenfra uden held.

Jeg tænker jeg må kigge mod en hanefodsnøgle, min møtrik har 6 kanter, men ligner hanefodsnøgler generelt har mange flere? Er der noget jeg har misforstået?
Hanefodsnøgler kan også være “12-kantede”. Hvis du har adgang til et svejseværk, og vil ofre en topnøgle, kan du selv lave en primitiv nøgle.

Søren O
Hvis du kan få så meget fat i den at du kan dreje den 2 - 3 mm frem og tilbage så kan du gøre det samtidig med at der er en som drejer armaturet oppefra. 
Skal du have mere fat i armaturet oppe, så skal du vikle en klud rundt inden du kommer med en tang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
De 2 hak/udstandsninger underst i messing møtrikken er beregnet til at skrue omløberen af ved hjælp af et egnet stykke metal som anbringes i de 2 hak og derefter drejer omløberen med 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Tak for alle jeres råd og svar, efter lidt medvind fra armaturet ovenpå, fik jeg løsnet den lidt, men endte alligevel med at skære hele armaturet igennem med en nedstryger (det var gammelt og skulle ud alligevel). Nu er det skiftet, sidste lille smertepunkt er det laaaangsomt siver vand ud fra den kolde kobling til slangen. Tester med forskellige positioner af "åben position på drejehanen", måske det helt er ødelagt og en vvs'er alligevel skal ind over  
Hvis det er i selve tilslutningen så har du måske glemt at får en pakning monteret, og så hr det ingen betydning hvor meget hanen er åbnet. 
Er det fra håndtaget så må der monteres en ny hane 

ev elmand skrev den 01-04-2024 00:14:30

Hvis det er i selve tilslutningen så har du måske glemt at får en pakning monteret, og så hr det ingen betydning hvor meget hanen er åbnet. 
Er det fra håndtaget så må der monteres en ny hane 

Det er fra håndtaget desværre, er det noget man selv kan/må skifte? eller skal der en professionel ind over det?

Man må ikke, om man kan er jo noget individuelt. Og uden et billede kan jeg ikke komme det nærmere. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis