Nødlapning af læk vandrør

Kom hjem til vand på gulvet i kælderen. Et af vores kolde brugsvandsrør er læk. Jeg har fået lukket af, tørret op og sat affugteren til - ingen alvorlig skade sket. Jeg vil gerne skifte det berørte område til pex-rør. Problemet er at der er tale om et sanpress inox press fitting rør - 22mm og jeg har ikke det nødvendige værktøj eller evner til at rode med den slags fittings. Så spørgsmålet er om det er muligt at montere en overgangsmuffe til et pex-rør på et sådan afsavet 22mm sanpress rør.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede ville hjælpe meget.
Hvis der blot er et lille hul - og det er tilgængeligt - i dit rør, kan du lappe det midlertidigt med et stykke cykelslange viklet et par gange rundt, og et slangebånd til at holde det på plads.

Søren O
Du kan desværre kun montere overgange fra press rør med det rigtige press værktøj, så det vil være et større arbejde at lave en overgang til pex end blot at skifte den fitting der ikke er presset rigtigt.

Der er ikke materialer for 100kr, men en VVS’er i København tager nok godt ved for at lave det i påsken.

Selvbygger med stort S. 
Er det en fitting der ikke er presset? Du kan se pressemærker rundt om kraven, på begge sider af forhøjningen der indeholder O-ringen.

Hvis du har mod på det, kan du prøve at presse lidt på røret med en papegøjetang. Du skal klemme på stykket op ad O-ringen, og der skal klemmes der hvor vandet kommer ud.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 30-03-2024 18:03:20

Er det en fitting der ikke er presset? Du kan se pressemærker rundt om kraven, på begge sider af forhøjningen der indeholder O-ringen.

Hvis du har mod på det, kan du prøve at presse lidt på røret med en papegøjetang. Du skal klemme på stykket op ad O-ringen, og der skal klemmes der hvor vandet kommer ud.

Fittingen er presset - kan se mærkerne på begge sider af o-ringen, men har faktisk ikke overvejet selv at give den et pres. Tak for tippet - den giver jeg lige et skud.

Annonce
Jeg tror virkelig ikke på at det hjælper at presse med en vandpumpe- / papegøjetang. Er ret sikker på det bliver mere utæt. Kun det rigtige værktøj virker.

Søren O
Ellers gå længere tilbage langs "press-røret". Et eller andet sted må der være en overgang med gevind.
Her kan du montere en PEX-samling.

(Da jeg renoverede vandrør i sommer var det press-fittings overalt. Det hele blev fjernet - nu er det udelukkende PEX-samlinger. Det er noget jeg selv kan samle og reparerer :-) )
PEX-rørinstallation ser da forfærdelig - og hjemmefusket - ud. Det kan slet ikke lade sig gøre at lave en flot installation hvis det da ikke laves i Alu-PEX. Jeg ville helt klart beholde presrørene.
Det er i de fleste tilfælde autorisationskrævende arbejde, så det må da også gerne lige noget professionelt.

Søren O
Har desværre aldrig set et flot fyrrum.
Der er altid en masse rør og enheder, vaskemaskiner, værktøj, løbetøj, træsko,,,
Om så rørene er på den ene måde eller den anden måde gør ikke den store forskel - tror mere det er vvs'erne der har en holdning.
De æstetiske kvaliteter i det kælderrum er helt ligegyldige. Er kæmpe fan af pex-rør for det er til at forstå og arbejde med. Har dog nok ikke mod på at finde nærmeste samling, da det er inde i en krybekælder. Jeg får fat i en fagmand efter påsken. Tak for jeres gode input
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis