Vandindtrængen/Kondens i vindue's lysning

Hej :)
Der er problemer med fugt rundt i diverse vinduer i mit hus. Jeg tror det er kondens, men jeg kan ikke udelukke om det trækker ind udefra. Det er en murstensvilla med hulmur, så det kan det vel ikke.
Vil dette blive fixet ved at sætte nyt vindue med bedre isolering i? Eller skal man gøre noget bestemt rund for at forhindre hvad jeg tror man kalder kuldebro?

Håber nogen kan hjælpe med at fortælle mig hvordan man bedst fixer dette.
Venlig hilsen Emil
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det forskelligt hvordan hulmur er lavet, og om den er isoleret. En overgang var det helt almindeligt at mure for- og bagmur sammen. Det gør det let at montere døre og vinduer, men giver også en effektiv kuldebro. Der skal være afstand mellem for-og bagmur, og der skulle også gerne være en strimmel isolering imellem. Absolut minimum er 10 mm flamingo.
Hvad med dit vindue - det er vel med termorude. Først inden for de sidste ca. 10 år siden blev det almindeligt med varm kant” i termoruder. Det gamle aluprofil ​der blev brugt tidligere skaber også en kuldebro. Og ja - et nyt vindue, og så sikre sig at for- og bagmur er isoleret fra hinanden - også i vinduespbning - vil helt klart hjælpe.


Søren O
Søren O skrev den 29-03-2024 14:15:08

Det forskelligt hvordan hulmur er lavet, og om den er isoleret. En overgang var det helt almindeligt at mure for- og bagmur sammen. Det gør det let at montere døre og vinduer, men giver også en effektiv kuldebro. Der skal være afstand mellem for-og bagmur, og der skulle også gerne være en strimmel isolering imellem. Absolut minimum er 10 mm flamingo.
Hvad med dit vindue - det er vel med termorude. Først inden for de sidste ca. 10 år siden blev det almindeligt med varm kant” i termoruder. Det gamle aluprofil der blev brugt tidligere skaber også en kuldebro. Og ja - et nyt vindue, og så sikre sig at for- og bagmur er isoleret fra hinanden - også i vinduespbning - vil helt klart hjælpe.

 Hej Søren.

Jeg vil tro det bare er pudset op. Men jeg kan da prøve at fjerne et stykke af det og se om der bare er hult inden bag ved. Men pudset skal vel også have noget at sidde fast på, som fx flamingo som du nævner? Jeg tror der er noget blød isolering i hulmuren, men det kan jeg jo tjekke hvis jeg fjerner noget af "pudset".

Nej vinduet er et gammel 1 lags vindue med et vindue udenpå som kan vippes op så man kan pudse ruderne imellem. Og træet fra vinduet er bare monteret direkte på muren. Så det skal under alle omstændigheder skiftes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis