Hjælp vores dæk er utæt !!

Så har jeg brug for hjælp, tak for de gode råd jeg fik til at skære i skumgummimadrasser, jeg valgte den elektriske kniv og det blev rigtig godt.

Jeg har fået en andel i en folkebåd. De andre spartlede og malede trædækket i efteråret, men nu har det vist sig at det var noget møg maling de malede med. Det har løsnet sig flere steder, der er store revner i malingen og regnvandet løber ind under malingen flere steder og igennem dækket direkte ned i kahytten, specielt omkring samlinger, ved kahytsvæggen der stikker op ad dækket osv.

Vi diskuterede igår hvad vi kan gøre for at få et tæt dæk men da vi er nybegyndere vil jeg meget gerne høre lidt fra jer biggrin biggrin

Hvordan kan man evt. lave en "nød-reperation" af dækket der holder til sommer ?? (produkter, priser)

Kan man skrælle malingen af dækket, lade træet tørre godt igennem og så lægge et glasfiberdæk ? (det er min favorit). Jeg har tidligere repareret surfbrædder med glasfiber og det er ikke så svært, men hvordan med at hæfte på et trædæk ? (forbehandling, links, produkter, priser). Kan man lægge glasfiberen et lille stykke opad kahytten for at skabe en vandtæt overgang ??

Jeg glæder mig til at høre jeres forslag !!!

På forhånd tak biggrin biggrin
Erik Skibsted

Hjemmeside og vores folkebådsprojekt >>
http://www.kitebutik.dk/pusse.html
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er dækket lavet, opbygget ??

Er der kun en krydsfiner som dæk, elller er den opbygget af brædder og afsluttet med en malet dug ?? Altså ud over dæksbjælkerne eller ??

Har i en trekantprofil i hjørnet mellem kahytsside og dæk ?? Bag denne ses ofte en ret stor fugning, netop for at gøre det hele tæt i samlingen. Jeg har ikke sagt at dette var en korrekt måde at gøre tingene på men den er ofte set...

Ældre både kan med fordel udstyres med et lag lærred der males med oliemaling og lige lidt samt i den sidste gang maling for at få et skridsikkert underlag...

Tag rundt på havnene og få en snak med de andre folkebådssejlere... Men mange af disse folk er sikkert ikke vågnet af vinterdvalen endnu.. det er jo hyggelige folk... Og vejret er jo hamrende koldt endnu....

MVH Njord
Citat fra njord

opbygget af brædder og afsluttet med en malet dug ??


yes, brædder hvor samlingerne er forsøgt spartlet og derefter en "dækkende" maling :roll: :roll:

Jeg har talt med HF marine som satte mig lidt ind i væv/epoxy tingene, det er jeg ikke bange for da jeg tidligere har rep. surfbrædder, men hvad er den løsning med en dug ???


tak for hjælpen

Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Erik

Du har faktisk 3 muligheder.
1. Lærred ud over dækket, det skal males for derigennem at være helt tæt.
2. Glasfiber over det hele.
3. Nyt trædæk.

Så det er faktisk din økonomi som bestemmer det videre forløb.

Du kan evt. kigge på et nyt dæk lavet af Oregon Pine på: www.callina.dk

God fornøjelse.


Vh Jesper

Jesper Poulsen
hmmm...jeg er blevet lidt mindre sikker på at jeg skal lave glasfiberdæk.

Tempo Bådudstyr i Greve fortalte mig at hvis jeg bruger polyester+hærder+3xmåtte, skal det have mindst 15+C i 24 timer for at hærde, hvis jeg bruger epoxy+hærder+3xmåtte kan jeg klare mig mindre temperatur, men pisen er 5xdyrer

øvøvøv, vores tråbåd ligger allerede i vandet og dækket er meget tørt nu så jeg er klar, men vi vil ikke ofre det som det koster at få den på land og i en garage

Tempo fortale at dækket kan gøres vandtæt på en billig måde

lukke alle utætheder med sikaflex, + kanter op til ruf og kahytsvindue i fordækket, så smøre epoxy primer på og lade den tørre op en hel dag, derefter male med en god dæksmaling, det er billigt og de siger det virker

Gør det???

mvh
Erik
hej

hvad med at snakke med en skibstømmer, eventuelt låne hans værktøj!! du skal ha' dit dæk kalfaktet!!! Det er bomuld der ståes i med en "mejsel" i revnerne imellem bræderne. Lige som man kan tætne borerne udvendig på træbåde.

Så er du fri for at "ødelægge" et trædæk der kan komme til at se hammer flot ud.

MVH

Kim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også