Lavt vandtryk i haveslange

Dårligt vandtryk i haveslange

Har i alle år haft fint tryk, fik skiftet nogle brugsvandsrør i kælderen i sept 2022 og synes også trykket var fint sidste sommer.

MEN skulle så bruge højtryksrenseren i dag og undrede mig over at den kun kunne køre kort tid og så tabte trykket. Prøvede naboens vandslange som kan udvide sig og det fungerede i længere tid men den blev langsom tømt for vand og trykket var ikke stort nok til at vedligeholde trykket i den.

Er bekymret for om der er noget rust/kalk/skidt som har sat sig fast. Har haft aftappeventilen af, trykket er fortsat lavt.

Hvad kan jeg ellers gøre er det en vvs’er next?
Hvad er den lille tap der er den indvendige hane?

Tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den “lille tap” på den indvendige hane er en aftapningsventil, som du åbner efter at have lukket den indvendige ventil. Derefter åbnes den udvendige ventil, og vandet, der står mellem de 2 ventiler, kan så også løbe ud af aftapningsventilen.
Hvordan føles den udvendige vandhane - kører den som den skal? Måske er den frostskadet hvis hanen ikke har stået åben i vinters. 

Søren O
Tror den udvendige hane er fin, som sagt så er trykket jobopslag lavt hvis man fjernet den.

Jeg kom til at tænke på at kommunen var her for et par måneder siden og skifte vores vandmåler… kan der ikke have løsnet noget akidt/rust og sat sig i røret/den indvendige hane?
Ved skift af vandmåler kan der godt gå noget indvendig belægning i rør løs. Det kan være svært at finde. Du kunne evt. blæse luft baglæns gennem systemet. Så skal du have din installation adskilt. Jeg vil foreslå omløberen lige efter vandmåleren.
Ellers prøv først at tage tid på hvor lang tid det tager at fylde en spand med vand ved den udvendige vandhane. Derefter afmonterer du udvendig hane og tager tid på hvor hurtigt det nu tager at fylde spanden. Er der (næsten) ingen forskel, er det ikke hanen der er noget galt med.
Vil du blæse luft baglæns skal du sikkert alligevel have afmonteret vandhanen da den sikkert har indbygget kontraventil.

Søren O
Hvis kommunens besøg har løsnet et eller andet, og det blev efterladt i rørene, så er det næsten sikkert ført hen hvor der første gang efter besøget blev tappet vand. Og det er jo, som jeg forstår det, ikke den udvendige hane.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jo den udendige hane er det første sted der tappes efter vandmåleren
Andreas_DK skrev den 01-04-2024 14:02:22

Jo den udendige hane er det første sted der tappes efter vandmåleren

Ikke første sted, men første gang efter kommunens besøg. Altså, hvor blev der først brugt vand efter de var smuttet?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis