Ventilator til badeværelse (tilslutning) 4 ledninger?

Hej

Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg korrekt tilslutter en Duka  el 600 TH, med styring.
Der er flg. ledninger;
1. brun
1. sort
1. gul/grøn
1. blå
I Dukaen er der L, LT og N 


Hvilke ledninger skal i hvad? Vi har separat afbryder til ventilator.  
Den gamle Duka der sad der brugte kun de 2 ledninger, den kørte når vi tændte på kontakten. 

På forhånd tak :) 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der kun er to ledninger, hvor der kun er strøm på, når afbryderen er tændt, er der ikke så mange muligheder. Den nye vil kun kunne køre når afbryderen er tændt. 

Du kan vælge mellem at den skal fungere som den gamle. Eller at den kun kan tændes ved høj fugtighed. Hvis afbryderen samtidigt tænder for lyset, bør du vælge det første, da de sidste vil give for lidt ventilation.

Hvis du vil have den til at virke på ren fugtigheds styring, skal der laves om i din installation. 

Når vi ved hvad du vil, kan vi hjælpe med tilslutningerne.
Jeg ved ikke hvad der er strøm i, har kun en polsøger der reager på alt når kontakt er slået til. Den gamle Duka havde 2 indtag men kan ikke se hvad de hedder, så ​det er svært at kopiere over til den nye. 
Vi vil helst have at ventilator kører når kontakten er slået til.
Så skal du hverken bruge tidsstyring eller fugtigheds styring. Så skal du bruge figuren, der beskriver det. 
Kan du ikke prøve at tilslutte en almindelig lampe til dit strømudtag, f.eks. gl. loftlampe. Du tilslutter den ene leder til blå, og den anden til brun. Så skulle lampen gerne lyse. Derefter flyrrer du kampeledningen fra den brune og over til den sorte ledning. Så skulle lampen gerne lyse.
Hvis lampen lyser som beskrevet, tilsluttes ventilatoren med brun i L, sort i LT og blå i N. Er der ingen jordklemme i ventilatoren, sættes en samlemuffe på den gul/grønne ledning. Så skulle ventilatoren fungere både manuelt og med fugtstyring.

Søren O
Søren O skrev den 29-03-2024 11:21:35

Kan du ikke prøve at tilslutte en almindelig lampe til dit strømudtag, f.eks. gl. loftlampe. Du tilslutter den ene leder til blå, og den anden til brun. Så skulle lampen gerne lyse. Derefter flyrrer du kampeledningen fra den brune og over til den sorte ledning. Så skulle lampen gerne lyse.
Hvis lampen lyser som beskrevet, tilsluttes ventilatoren med brun i L, sort i LT og blå i N. Er der ingen jordklemme i ventilatoren, sættes en samlemuffe på den gul/grønne ledning. Så skulle ventilatoren fungere både manuelt og med fugtstyring.

 Virkelig godt svar. Havde jeg slet ikke tænkt på. Tak

Annonce
GodeVen skrev den 29-03-2024 10:36:34

Så skal du hverken bruge tidsstyring eller fugtigheds styring. Så skal du bruge figuren, der beskriver det. 

 Ikke for at være næsvis, men du giver godt nok ubrugelige råd. Hvis jeg kunne gøre som figuren var jeg slet ikke her. Prøv at læse mit indlæg igen, jeg spørger helt konkret til hvilke ledning der skal i hvad. 

Tak for de dine ord. Beklager nogle “slåfejl”. Men der mangler lidt. Der skulle have stået: Ved tilslutning til den sorte ledning skulle lampen gerne lyse, når du manuelt har tændt for ventilatoren på din afbryder til ventilatoren.

Søren O
Beklager at du ikke kunne bruge mit svar til noget. 
Hvis du blot ønsker at ventilatoren skal styres af afbryderen, burde du købe en uden styring. Den type har kun to tilslutninger og jord. 

Den du har købt har flere tilslutninger, hvilket antyder at den har valg en type med specielle funktioner, som jeg forventede at du ønskede bruge. Hvilket kunne være problematisk, da det lyder til at du kun har nul og fase fra afbryderen.

Jeg vil give dig ret i, at den viste figur 7 med tekst ikke giver meget mening, hvis tilslutningerne er farvekoder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis