Klinke hegn, klinkebrædder eller terassebrædder på klink?

Jeg påtænker at lave en del klinkehegn rundet om min terasse i stedet for den hæk der er nu og vokser sig breddere og højere hvert år.
Men opbygningen af hegnet?
Let at anvende klinkebeklædning, plofilwewr fra fabrik, og så male det inden opsætningen.
Men man kan jo også vælge fx en læsning hvor men laver det i brædder der blot skrues op på klink. Det kan være alt fra en terassebrædde beklædning til alt muligt andet planke agtigt. Naturligvis også malet før opsætningen.

Hvad taler for og imode de forskellige læsninger?

Umiddelbart mener jeg man fx kan ​købe helt enkle terassebrædder billigere / løbende meter end den alm klinkebeklædning....... I terassebrædderne får man jo en del mere træ for bengene, men betyder det reelt noget for holdbarheden?

Er det helt tosset at overveje andren beklædning en profil skårne klinkebrædder?


MVH Njord
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det mon for en hæk du har? Kan den ikke reguleres med almindelig klipning?
Og ja, det er selvfølgelig et manuelt arbejde der skal gentages.
Mht. etablering af hegn er der masser af muligheder, men specielt stolpernes fastgørelse er vigtigt. For at stå stabilt, og for at undgå råd over tid.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Min hæk er her hvor jeg vil konvertere til plankeværk, bøg. Og det er på toppen af min støttemur. så ved at konvertere fra hæk til plankeværk der reelt monteres udenpå støttemuren, så får jeg samtidigt mere terrasse område... ca 40 cm og en fast højde der ikke på sigt kommer i kamp med min udsigt....

Samtidigt vil jeg forstærke støttemuren, hvor den har et par revner ved at skære en rille, skråt ned og her indstøbe noget kamstål for at forstærke. Og det vil kunne ses hvis jeg ikke gør noget, men vil blive skjult af klinkebeklædningen....

Så der er flere grunde til dette skift.

MVH Njord
Jeg har lidt plankeværk med dobbelt klinkbeklædning. Stolperne er “omlimede” stolper, og så har jeg skruet lægter på siderne, således at der bliver ca. 40 mm mellem de 2 lag beklædning. Afstand (fuge) mellem stolper og beklædning ca. 15 mm.

Søren O
 ​ Søren O.
Meget ala det jeg planlægger at ende med. Mine klinker skal Struer op på hver side af lodrette reglar, altså 45mm mellem de 2 lag klunker. Men jeg hælder ret meget mod at lave drt i 28x120 terrassebrædder..... eller klinkeplanker i 25 x145...

MVH Njord
145 mm klinkebrædder, i sort malet udgave hos Byggmax har en fin pris.... men de har ikke meget på lager og de næste billigste i samme dim i sort kan jeg ikke finde til en anvendelig pris.....  så den vej faldt fra..... så nu hælder jeg mod enten en løsning med terrasse brædder eller forskallingsbrædder på klink.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også