Fritlagte bjælker: OSB-3 plader på uisoleret hanebåndsloft?

Hej,
På 1. salen i vores gamle hus, skal jeg igang med at fritlægge bjælkerne. Der er nu loftsplader sømmet på nedefra, hvorpå der så er placeret dampspærre og utilstrækkelig isolering oppefra, fra det uisolerede loft.
 
Kan jeg fx lægge 12mm OSB-3 plader direkte ovenpå hanebåndsbjælkerne, lægge ny dampspærre derpå og så ny isolering ovenpå og så lave et træ- eller metalskellet nedefra, afsluttet med to lag gips?

Eller skal jeg måske i stedet have dampspærren under pladerne, men over bjælkerne?

Er jeg på rette vej? Er der nogen der har input til andre, bedre fremgangsmåder eller materialer?

Mvh Anders 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt gøre som du beskriver Men jeg kan ikke rigtig se hvad den 12 mm plade skal gøre godt for, 
Du lægger forskalling hen over hanebånd, med dampspærre over. Så monterer du 1 lag fibergips under forskalling. På den måde får ​du fuld højde imellem hanebånd. 
Der kan blive plads til elinstallation og en smule isolering underdampspærre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-03-2024 23:00:04

Du kan godt gøre som du beskriver Men jeg kan ikke rigtig se hvad den 12 mm plade skal gøre godt for,
Du lægger forskalling hen over hanebånd, med dampspærre over. Så monterer du 1 lag fibergips under forskalling. På den måde får du fuld højde imellem hanebånd.
Der kan blive plads til elinstallation og en smule isolering underdampspærre. 

Hej Erik. Tak. Pladen var bare tænkt som en nemmere og billigere bud på forskalling. Men hvad tænker du som forskalling? Brædder med fer og not?

Mvh Anders 

 

dette her er forskalling.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du skal bruge enten træ brædder eller stållægter som forskalling. Og så kan du montere 1 lag fibergips nedenunder. Forskalling sættes med maks 40 cm afstand hvis det er 12 mm fibergips. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-03-2024 00:27:46

Du skal bruge enten træ brædder eller stållægter som forskalling. Og så kan du montere 1 lag fibergips nedenunder. Forskalling sættes med maks 40 cm afstand hvis det er 12 mm fibergips. 

Ok. Tak. Dvs. at der med en afstand mellem forskallingen ikke er noget samlet “gulv” oppe på hanebåndsbjælkerne? Jeg vil alligevel lave en gangbro over isoleringen, så det passer jo fint. 

Skal jeg stramme dampspærren op mellem forskallingen, eller kan den bare bølge lidt og følge forskallingen?

 

Annonce
Når den ligger løs over forskalling, så kan du vel bare lægge den ud. Men der skal stadig bruges dampspærre tape, hvor der er samlinger,
 Du skal også være særlig omhyggelig hvor hanebånd går igennem dampspærre. Du skriver " gammel hus" så jeg regner med at hanebånd har både bomkanter og med mange og store svindrevner. 
Lige hvor dampspærre sidder på hanebånd ville jeg fylde revner ud med en kombineret fugemasse og lim. Ligeledes en stribe rundt om hanebånd så plastikken er limet til disse. Du kan lade dampspærre bøje 4 - 6  cm ind over hanebånd så det også kan sættes fast med tape.  
Den del af dampspærre som så er ved at blive synlig ved loft / skråvæg skærer du blot af så lim osv. skal være uden for det område. 
For at lette tilskæring af fibergips rundt om hanebånd kan du med fordel bruge sådan en 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-03-2024 14:55:27

Når den ligger løs over forskalling, så kan du vel bare lægge den ud. Men der skal stadig bruges dampspærre tape, hvor der er samlinger,
 Du skal også være særlig omhyggelig hvor hanebånd går igennem dampspærre. Du skriver " gammel hus" så jeg regner med at hanebånd har både bomkanter og med mange og store svindrevner.
Lige hvor dampspærre sidder på hanebånd ville jeg fylde revner ud med en kombineret fugemasse og lim. Ligeledes en stribe rundt om hanebånd så plastikken er limet til disse. Du kan lade dampspærre bøje 4 - 6  cm ind over hanebånd så det også kan sættes fast med tape.  
Den del af dampspærre som så er ved at blive synlig ved loft / skråvæg skærer du blot af så lim osv. skal være uden for det område.
For at lette tilskæring af fibergips rundt om hanebånd kan du med fordel bruge sådan en 

Mange tak for hjælpen. Jeg går igang. Ja, der er revner osv., så jeg vil være ekstra opmærksom på dampspærren (tape/lim).


 

Med "sådan en" mener jeg konturmåler eller faconmåler men jeg glemte at komme med mere. Dette er kun et eksempel


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis