Lægning af fliser for nybegyndere

Hej LDS

I løbet af sommeren har jeg planer om at lave en flise belægning på ca. 40kvm. ved siden af vores hus og ud i haven. Belægningen skal ikke udsættes for tung trafik andet end konen og skal erstatte et gammelt grimt bed og en noget græs. Planen er at lægge 30x30 fliser. Men hvad skal jeg proppe under fliserne. Der er tale om gammel uforstyrret jord fra før anden verdenskrig med rigeligt med ler i(det er noget værre bøvl at grave i). 
Jeg kan læse mig til flere forskellige tilgange herinde, nogen graver nærmest ned til kineserne og fylder op med stabilgrus, nogen bruger knust beton da det åbenbart pakker sig bedre sammen og nogen andre nøjes med at rette af med 5 cm komprimeret sand eller stabilgrus og lægge fliser oven på det.
Hvad kan jeg nøjes med?


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt nøjes med 3-5 cm afrettersand, hvis jorden ikke er løs i det, men du risikere at frosten vil hæve fliserne lidt.

Jeg har lavet noget lignende, men gravede ud så der var plads til 12-15 cm stabilgrus  og et tyndt lag afrettersand, de ligger stadigvæk fint efter ca 15 år, men de hæver sig lidt i frostvejr,

Vi prøver igen, i morgen --
Ukrudtsfrø kommer oppe fra, de blæser hen over fliserne og ligger sig i fugerne sammen med jord/muld og så kan de gro.
Jævnligt fejning er den bedste metode for at holde ukrudts frit.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis