Tagrygning, stor

Jeg har brug for en eternit tagrygning som dels har den rigtige vinkel, dels er ret bred. Det er til en gammel standbygning hvor ventilationsrørets hætte er ved at ruste væk, ventilation skal vi ikke bruge mere, kun holde regnen ude. Røret og dermed hullet er 50cm i diameter.
Hvor finder jeg så bred en tagrygning så den dækker hele hullet? Og hvordan regner man graderne ud? Jeg har målt med vinkelmåler at vinklen på undersiden mellem de to plader er 100 grader. Dermed er taget jo vel 40 grader fra vandret og 50 grader fra lodret, er det så en 40 eller 50?

Tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
For at finde vinklen på tage kan du evt hvis du har en iphone bruge app’en måling(som vidst er forinstalleret). Den har jeg selv lige brugt til vores tag og det passede altså. Bare til info og hvis du kan komme op. Så ligger du den bare på taget. Så viser den graderne
Mvh Simon
Rygning bestilles som tagets hældning. Så hvis du måler vinkel fra vandret og op til taget så er det betegnelse for rygning. 
Men du kan ikke få så bred en rygning så enten bliktus der laver en eller 2 nye tagplader hvor hullet er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-03-2024 23:40:57

Rygning bestilles som tagets hældning. Så hvis du måler vinkel fra vandret og op til taget så er det betegnelse for rygning. 
Men du kan ikke få så bred en rygning så enten bliktus der laver en eller 2 nye tagplader hvor hullet er. 

 Tak, forstår ikke det sidste, "bliktus"?


Tak!
No Quarter skrev den 28-03-2024 04:50:28
Men du kan ikke få så bred en rygning så enten bliktus der laver en eller 2 nye tagplader hvor hullet er. 

 Tak, forstår ikke det sidste, "bliktus"?

 En blikkenslager


fase
Annonce
Heromkring kaldet en bliktud :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja der sneg sig en stavefejl ind. Der skulle have stået bliktud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis