Håndtering af lugt fra gammelt fliseklæb på væggen..

Hej,

Jeg har haft problemer med fliserne på mit toilet fra 1978, da de var knækkede flere steder. Derfor fjernede jeg dem og planlægger nu at påføre sandspartel (først grov). Efter at have fjernet fliserne, har jeg bemærket en lugt fra det gamle lim, som nærmest er blevet absorberet af spånpladerne på væggen. Jeg vil nu slibe væggen, men jeg tror ikke umiddelbart, det er nok til at fjerne lugten fra limen. Er det tilstrækkeligt at spartle ovenpå, når det er diffusionsåbent, eller vil det være nødvendigt at bruge en spærregrunder først?

Hvad tænker i der vil være den bedste fremgangsmåde?

De bedste hilsner
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fliselimen er fra en periode hvor der er brugt asbest i fliselim i vid udstrækning.

Du bør derfor ikke slibe i det, men få foretaget en prøve.

Hvis det er et badeværelse, ville jeg tage spånplader ned, da de ikke er gode til fugt.

Hvis det er et toilet, kan det være fint nok, men tænk i alle tilfælde på om du vil have fjernet pladen helt, da det nok er det letteste hvis man vil af med eventuel asbest.

Elektronikteknikeren
Tak for svaret, Gregeren. Jeg har læst, at man stoppede med at bruge asbest i fliselim i 1974, så jeg havde egentlig tænkt, at det ikke var et problem. Men jeg tør da ikke, hvis du siger noget andet? Det er blot et lille gæstetoilet på 2 kvm, og nedtagning af spånpladerne er et stykke arbejde, som jeg meget gerne vil undgå. Vil det være en idé blot at give en spærregrunder, før jeg sandspartler?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, Prøv med grunder.
Hvis fliserne har kunnet holde lugten inde, kan grunder nok også.

Du kommer jo også til at give det flere lag maling til sidst, som kapsler det inde.

Jeg kan sagtens forstå din prioritering ifh. det er et lille wc.

Endelig er der jo muligheden for bare at skære en gipsplade og skrue/lime udenpå.

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren. Tusind tak for dit svar og tid. Jeg har nu grundet og giver det første omgang spartel og lugten er forsvundet. 👍🙂
Blot en lille opfølgning - der var ikke asbest i prøverne. 👍
Det er jo rart at vide til senere.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også