Isolering af brugsvandrør

Jeg har cirka 20 m brugsvandrør under loft i kold kælder. Rørene er 25 mm i diameter - jeg vil på mellemlang sigt pakke dem ind i kasse, når kælderen isoleres, men på kort bane, tror I så det vil give noget nævneværdigt at købe nogle billigere Harald Skrald rørskåle eller skal man op i +30 mm isolering for at det batter? Det er nok primært følelsen af at vores brusevand i den fjerneste ende af huset ​er nogle ​grader koldere end ønsket, som driver ønsket. 

30mm isolering går i 100 kr. meteren, hvis jeg antager at jeg kan bruge 28 mm diameter (kan ikke finde 25 mm i Danmark). ​Så løber det hurtigt op på den anden side af 1000 kr., uden at jeg er ​overbevist om hvor meget varmere bruseren ​vil føles. 

https://sparenergi.dk/privat/skal-du-renovere-din-bolig/isoler-dine-roer#:~:text=Hvis%20du%20har%20r%C3%B8r%2C%20der,ekstra%20isolering%20uden%20p%C3%A5%20eksisterende.&text=Dine%20r%C3%B8r%20til%20varmt%20vand,p%C3%A5%201%20dag%20eller%20mindre.&text=Det%20kan%20ogs%C3%A5%20godt%20betale%20sig%20at%20isolere%20r%C3%B8r%20i%20opvarmede%20rum
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bare isolere dem med de billige pe rørskåle fra jem & fix. Da der må formodes kun af og til vil være flow i dit varme vand vil varmetabet være meget lille.

Var det til centralvarmen var sagen en helt anden.

Selvbygger med stort S. 
Det vil altid være en fordel at isolere rørene, men du undgår ikke at de alligevel bliver kolde. Bedre isolering vil forlænge tiden inden rørene bliver for kolde.
Hvis du har “gammeldags gevindrør”, har du rør med temmelig meget materiale. Her vil det tage “lang tid” før rørene bliver opvarmet, og du får ordentligt varmt vand i hanen.
Jeg vil anbefale at du udskifter røret til PEX (rør i rør) eller rustfri rør med presfitting.

Søren O
Tror ikke det gør en forskel om du isolerere eller ej. Ej heller om det er meget er lidt isolering.
Problemet er varmekapaciteten i dine rør - som nok gør at det tager lang tid at få varmen frem. Derudover så skal der bruge en del liter før rørene er opvarmet - og det er lige meget om de er isloeret eller ej.

På sigt er det bedste at få etablere noget retur-cirkulation af det varme vand tilbage til varmtvandstanken så dine rør altid er varme. I det tilfælde vil det give god mening at få lavet en god isolering omkring røret - ellers kan du hurtig miste > 100 watt.
https://www.ter-en.com/en/calculation/poteri_tepla_trub

Det betyder virkelig meget at rørene er isoleret. Prøv f.eks. at vaske op. 5 min. efter du har tappet varmt vand, vil der ved ingen isolering nærmest være koldt vand. Med isolering holdes rørene varme væsentligt længere.

Søren O
Thomas_My7gind skrev den 26-03-2024 21:36:59

Tror ikke det gør en forskel om du isolerere eller ej. Ej heller om det er meget er lidt isolering.
Problemet er varmekapaciteten i dine rør - som nok gør at det tager lang tid at få varmen frem. Derudover så skal der bruge en del liter før rørene er opvarmet - og det er lige meget om de er isloeret eller ej.

På sigt er det bedste at få etablere noget retur-cirkulation af det varme vand tilbage til varmtvandstanken så dine rør altid er varme. I det tilfælde vil det give god mening at få lavet en god isolering omkring røret - ellers kan du hurtig miste > 100 watt.
https://www.ter-en.com/en/calculation/poteri_tepla_trub

 Tror der må være noget recirkulation. Huset ovenpå blev totalrenoveret i 2022 og disse rør er brandnye, og jeg har undret mig over at varmtvandsrørene er varme selvom ingen har brugt varmt vand på toilettet i timevis. Ligeledes bliver vandet varmt med det samme, på badeværelset, men bliver bare ikke varmt nok.


Jeg tolker ud fra svarene her at jeg skal kigge på hvad temperatur brugsvandet er sat til, og gå efter at få dem isoleret snarest. 
Annonce
Hvis der er cirkulation på dit varme brugsvand, giver det rigtig god mening med en god isolering af rørene - også cirkulationsledningen (alle varme rør).

Søren O
Du kan sagtens have cirkulation på en streng uden at der på en anden streng i anden retning ( det nye ovenpå ) 
Eller rettere brugsvands cirkulation skal laves lidt specielt hvis det skal kunne dække 2 retninger af varm vands rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis