Støbe på stampet jord

Hej,
Jeg har netop udgravet til randfundament til et let isoleret skur. Randfundamentet er lidt overkill til den bygningsstørrelse.

Desværre blev nogle render lidt dybere end andre steder (10-15 cm). Jeg ville høre, om det er OK at tage noget af den overskydende jord (eks. 10 cm) og stampe grundigt ned de steder i renderne, hvor det blev for dybt, og således støbe ovenpå stampet jord enkelte steder? 

Argumentet imod skulle være, at selv stampet jord kan risikere at komprimere under beton og fundament, selvom bygningen er meget "let" ift. et randfundament.

Argumentet for er, at hvis jeg ikke gør det, kommer jeg til at skulle bruge en del mere beton til min betonrende end jeg har bestilt til - derfor vil jeg gerne undersøge denne mulighed.

På forhånd tak for hjælpen.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til opgaven er det sikkert ok men normalt er det ikke godt. Så må du hellere smide nogle store sten ned i betonen for at strække det lidt. Eller flere skovlfulde jord midt i sokkelen. 
Der skal støbes til den oprindelige faste grund, men stampes det med maskine kan det måske blive lige så godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jord er ikke det bedste fyld materiale, da det ekspandere mere i frost, så brug sand/grus..


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis