egen elforsyning

det er kommet mig for øre, at man helt lovligt og uden alverdens bueakrati kan tilslutte egenproduceret strøm til husinstallationen, hvis effekten ikke overstiger 1000w - fra fx solceller eller lille vindmølle. nogen, der ved noget? gerne med henvisning til diverse paragraffer.

<p>.308</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I nogle lande er det lovligt at tilslutte små anlæg via en stikkontakt. Det er ikke lovligt i Danmark.
Hej .308
Jeg ville anbefale dig at kontakte dit netselskab og hører deres kundeservice ad.
Jeg ved at Cerius har denne side https://cerius.dk/elnetkunder/elproducerende-anlaeg/
Uanset hvad vil det gå under et kategori A anlæg, under 125kW, som kræver tilslutning ville jeg mene. https://greenpowerdenmark.dk/vejledning-teknik/nettilslutning/tekniske-krav-vejledninger-produktion
Den væsentligste årsag til at det skal tilmeldes er at hvis du producerer og sender forurenende støj ud på elnettet, så er det dig som kommer til at blive ansvarlig for hvis måleren ikke kan tåle at sende begge veje, og eller transformeren ikke kan håndtere det.
Det går hen og bliver lidt teknisk, men jeg tror det kan gå hen og blive dyrt hvis du skal være elproducent, og bruge netselskabernes målere, ledningsnet og transformere, for at håndtere din effekt.

Håber det gav nogenlunde svar.
Ring til dit selskab.

At vente er en dyd.
Der er to måder for selv at producer el. Den mest normale er at være tilsluttet elnettet, og så følger du de anvisninger, der er henvist til ovenfor. Den anden måde er uden tilslutning uden tilslutning til elnettet. Det kræver en driftsleder.
Der mig bekendt ikke nogen nedre grænse for tilslutning, men 1 kW er ikke meget i forhold til nettets kapacitet.

fase
tak for grundigt svar. jeg har forstået, at - i udlandet - er den beskedne effekt begrundet i at den ikke kan vælte læsset, hvis den skulle være lidt uheldigt udført. jeg snakker med elselskabet og hører, hvad de mener. mvh rolf

<p>.308</p>
Jeg er helt enig i at 1kW ikke er meget. Men på Sjælland er vi ca. 1,5 mio kunder på cerius-radius' elnet. Og det giver jo ca 1,5 GW hvis alle fik det.
Så tror mere det handler om at ensrette, og om måleren kan håndtere strømmen. For der vil jo være tidspunkter hvor du producerer men ikke selv er hjemme for at bruge effekten.
En faktor der også spiller ind, er at hvis de ikke skulle registreres, ville man have flere som købte Kina anlæg, som ikke lever op til de danske krav for forsyningssikkerhed og frekvens aflastning, og så vil de danske elnet også sejle.

Mig bekendt vil jeg også mene at hvis du skal være driftsleder skal du være registreret og have et KLS-D. Hvilket man næppe har som privatperson.
Hvis du skal køre ø-net, skal det automatisk koble fra elnettet da den bruger nettet som frekvensreference hvis det kollapser.
Det står også yderligere i EU forordningen Requirements for Generators.

Held og lykke med projektet. Giv gerne en opdatering på hvad dit/hvilket elnet selskab der siger hvad. Kunne være interessant hvis jeg også kunne lære noget nyt :-)

At vente er en dyd.
ElGonzo skrev den 28-03-2024 08:26:43

Jeg er helt enig i at 1kW ikke er meget. Men på Sjælland er vi ca. 1,5 mio kunder på cerius-radius' elnet. Og det giver jo ca 1,5 GW hvis alle fik det.
Så tror mere det handler om at ensrette, og om måleren kan håndtere strømmen. For der vil jo være tidspunkter hvor du producerer men ikke selv er hjemme for at bruge effekten.
En faktor der også spiller ind, er at hvis de ikke skulle registreres, ville man have flere som købte Kina anlæg, som ikke lever op til de danske krav for forsyningssikkerhed og frekvens aflastning, og så vil de danske elnet også sejle.

Mig bekendt vil jeg også mene at hvis du skal være driftsleder skal du være registreret og have et KLS-D. Hvilket man næppe har som privatperson.
Hvis du skal køre ø-net, skal det automatisk koble fra elnettet da den bruger nettet som frekvensreference hvis det kollapser.
Det står også yderligere i EU forordningen Requirements for Generators.

Held og lykke med projektet. Giv gerne en opdatering på hvad dit/hvilket elnet selskab der siger hvad. Kunne være interessant hvis jeg også kunne lære noget nyt :-)

 Nu er det jo ikke alle kunder, der tilslutter 1 kW, så der kommer næppe en effekt på 1,5 GW ud af det. I øvrigt skal det tilsluttede synkroniseres med nettet for at kunne aflevere noget. Det betyder, at du skal have lavet spændingen fra solcellerne om til 50 Hz vekselspænding. Det samme gælder for en vindmølle.

Hvis du vil køre i Ø drift, altså uden tilkobling til nettet, skal du være driftsleder for anlægget. Det betyder at du skal have en installatøreksamen.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis