Træ til hems

Jeg skal bygge en hems og har lidt svært ved at finde ud af hvad for noget træ jeg bør købe. 

Jeg har allerede indkøbt kraftigt spær træ til selve "rammen" og "gulvet" af hemsen og haft det liggende indendørs ved stuetemperatur i nogle uger... hold da op hvor det slår sig! 

Det går nu nok til ramme/gulv, men jeg vil meget gerne have at gelænder og stige bliver nogenlunde lige og spekulerer på hvad for noget træ bør jeg købe til det formål?

Jeg har fundet et sted på nettet som sælger "usorteret snedkertræ" der skulle have en fugtighed på 12-14%. Jeg kommer selv til at høvle det, men mon ikke man kan regne med at den slags træ forbliver nogenlunde lige?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normal siger man at træ der skal bruges indendørs og ikke skal slå sig, skal have en fugtprocent på omkring 10%, så det træ du påtænker at købe er lidt i den høje ende, men det er helt rigtigt at lægge det inden for så det kan tørre inden du bruger det. Husk at lægge pinde imellem så der kan komme luft til på alle sider. For at forhindre at det slår sig alt for meget kan det hjælpe at lægge noget tungt ovenpå, f.eks. nogle fliser, men det kan nogle gange give lidt problemer med konen hvis man har en stor stak træ liggende i stuen og så også lægger nogle fliser ovenpå. Du kan også bruge skraldestropper i stedet for fliser.

En nem måde at bygge en stige til en hems, som skal være lidt skrå, er at købe nogle 22 mm brædder, to af dem skal være i hele stigens længde. Trinnene laver du også af de 22 mm brædder som du skruer ind igennem de lange brædder som nu er trappens vanger. En sådan konstruktion kan ikke holde til ret meget vægt, så for at få det til at holde ,skærer du stykker brædder i smig der passer mellem to trin og sætter dem mellem alle trinene og sætte dem fast med nogle skruer. Nu har du en ret solid stige til din hems.
Tak for svar. Ved nærmere eftertanke er jeg blevet lidt skeptisk mht. til det træ jeg havde fundet: Det er online salg, så jeg kan ikke selv vælge de stykker jeg køber og jeg er bange for at få nogle skæve pinde. De garanterer heller ikke at fugtigheden er 10-12% men skriver bare at det vil den "normalt" være.

Jeg har lige været et tur i Stark for at kigge på deres U/S fyr træ og det har en fugtighed på 14% (i øvrigt fuldstændigt det samme som det spær træ jeg allerede har købt).

Er der noget der ved hvor man som privat person kan købe en mindre mængde træ der er tørret til 10%? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis