Maling af facade - hvordan får jeg et godt nok resultat?

Hej LDS

Jeg står med et hus, der skal males her til foråret (april-maj). Facaden er repareret af mange omgange og pudset op af en, som enten var ligeglad eller svagtseende. Resultatet er derefter, så uanset hvad, så bliver resultatet ikke fantastisk.

- Kan jeg allerede nu begynde at skrabe løs maling af, selvom der er nogle måneder til, at malingsarbejdet påbegyndes?
- Jeg planlægger at fjerne al løs maling, men ikke mere end det, da jeg ellers skal til at fjerne det med fx vinkelsliber, hvilket virker meget omstændigt, når nu resultatet alligevel ikke kommer til at ligne en million. Er det en fejl kun at fjerne løs maling?
- Der skal laves småreparationer hist og her, hvor jeg tænker at bruge universalmørtel (50/50/700). Nu det er ved at være frostfrit, tænker jeg det er ved at være tid at få lavet de sidste reparationer, men man jeg godt male på over allerede om en måned?

På forhånd tak :)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kommer langt med en facadesliber og en højtryksrenser. Faktisk så langt at du kan lave det hele så det bliver pænt.
Start med at se hvor langt du kommer med højtryk alene.

Du kan sagtens begynde at fjerne gammel puds og maling nu.

Er det gasbeton, muren er lavet af?

Når du maler, så brug en cementbaseret maling som skalcem eller cempexo. Endelig ikke akryl, som kommer til at skalle hurtigt igen.

Elektronikteknikeren
Går du videre med skalcem eller cempexo så skal alt gammel maling væk. Det er også nok den rigtige løsning. 
Då skal ikke nøjes med mindre nu da du alligevel tager den helt store tur. Det må gerne ligne om ikke 1.000.000 så 990.000 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar!

Pudsede mursten stort set over det hele (der er en blændet dør, som kan være af hvad som helst). Nogle steder skaller malingen af i store flager, andre steder sidder den godt fast. Pointen er, at pudsearbejdet mange steder er så svingende, at det alligvel ikke kommer til at stå knivskarpt. Jeg vil umiddelbart vurdere, at malingen mange steder er pænt svær at få af med en højtryksrenser, men jeg har selvfølgelig ikke prøvet. Det lyder som om, at jeg skal gå i gang med at fjerne maling, og så må resultatet af den process bestemme, hvad jeg kan male med. Jeg kan godt se fordelen i at male med noget cementbaseret, men det virker også som om, at farverne er begrænsede til nuancer af hvid, grå og gul.
Du kan få tonepasta/pulver, så du kan få nærmest hvad som helst.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også