Hjælp søges til "mærkelig" kabel

Jeg ville ændre lidt på vores køkken og blandt andet indsætte en hylde til vores mikroovn
Bag det gamle skab, fandt jeg et afblændet kabel med 4 ledninger, hvoraf 2 er strømførende - hvad pokker er det ? (og hvorfor er det de blå som giver udslag på polsøgeren - burde de ikke være nul ? )
Spørgsmålet er, kan jeg "bare" bruge en blå og en brun/rød til min mikroovn, eller går det helt galt ? (se evt billedet)  
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en gammel installation sikkert fra 60/70' erne, der brugte man andre farver end i dag. Som regel var rød brugt til jord !!! Så du skal have et måle instrument frem, eller du kan evt prøve at tilslutte en lampe først så er skaden ikke så stor hvis en pære skulle springe.
Det kan man desværre ikke sige noget som helst fornuftig om, andet end at det kan du helt sikkert ikke, ud fra de oplysninger der er.
Først så måler du med din polsøger hvilken gruppe det tilhører. Så bliver du lidt klogere. Du slukker en gruppe, kigger - slukker næste gruppe, kigger osv. Så ved du måske lidt om hvad det er. Du tænder så alle grupper igen undtagen den hvor de her er inkluderet. 
Så kan du se om strøm til komfur f.eks. mangler, og så er det sandsynlig ​at det kommer derfra.
Ellers skal der måles for med den farve så er det meget gammel og dermed ikke efter nutidens farve kodeks. 
Der kan meget vel være 400 V imellem hver ledning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det er løse ledninger i rør , så der må være en dåse de kommer fra i nærheden , så er de jo nemme at skifte til korekt farve
ligner mest hjemmefusk
Et gæt kan være 3 faser og jord, måske 2,5 mm2 . Der er ikke noget i vejen med farverne, sådan var de da installationen blev lavet. Der skal måles for at finde ud af spændingerne.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis