Loftsroset

Hej

Jeg har købt et ældre hus, hvor der hænger sådan en fætter her. Jeg ved, at sælgeren havde en lampe hængende i krogen, men den fik strøm fra et andet lampeudtag. Jeg formoder derfor, at der ikke er noget strøm i. Må jeg godt bare sætte nogle klemmer på ledningerne, og så stoppe dem op under loftet, og sætte en ny roset udenpå?

På forhånd tak for svar.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er Ca 100 år gammel en antik roset fra jævnstrømmens tid .Sæt den meget forsigt op igen , det er gamle stofledninger som man absolut ikke skal pille ved , da de er møre og let taber isoleringen , iampen tilsluttet i 2 klemmer l bunden af roseten , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du ledningen oppefra går ned i en klemme, I det andet hul i samme klemme stikker der noget blød ledning op. Det er sikkert rester fra en lampeledning som bare er klippet af. 
Så du løsner skruen ind i siden så denne stump kan tages d, og her monterer du den ene ledning fra lampen. Det samme fra den anden side.
Man kan jo ikke se herfra om ledninger overhovedet er monteret til noget men det er da værd at prøve om en lampe kan lyse. 
Og så er jeg helt enig med Karl Smart. de " lakridsledninger" skal man pille mindst mulig ved. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lad være med at smide den gamle roset væk. Den er af porcelæn og af interesse for restauratorer af gamle huse.

Tak for jeres svar. Nu har lavet en måling, og der er ikke strøm i. Jeg kan heller ikke se, at der skulle være en kontakt nogen steder. Så mit spørgsmål er, om der er noget i vejen for, at jeg fjerner den gamle roset og blænder hullet i loftet med en “prop”, og så bare lader ledningerne sidde?
Hvis du med ordet "prop" mener et blindlåg som kan skrues af så er det helt i orden. 
Det bedste er faktisk at montere en løs fatning med pære, og så tænde for alle afbrydere i nærheden, også dem i rummet ved siden af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er fordi, der skal hænge en lampe der, hvor den gamle roset sad, og der er ikke strøm i ledningerne over den, men der er et andet udtag tæt på, som jeg kan få strøm fra. Men for at få lampen op, vil jeg gerne have den gamle roset væk, så jeg vil egentlig bare gerne pille rosetten af og gemme ledningerne væk under loftet, så der bliver plads til at montere en ny lampe, der hvor rosetten sad. Jeg var bare i tvivl om, om man må “gemme ledningerne væk” på den måde.
Ved at demontere rosetten og samle ledningerne begiver du dig ud i en udfordring, fordi isoleringen sikkert falder af. Få en elektriker til at trække ny ledninger i, så du er på den sikre side.

fase
du kan skrue den roset ned som er i nærheden. Kan du se de gamle ledninger der så træk dem ud. 
Det er ikke godt at gemme ledninger væk som man er i tvivl om. Blot fordi du ikke kan finde deres virkemåde er det jo ikke en garanti for at de er helt u-virksomme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for gode råd :-) Når man ser på det udtag, der er i nærheden, er det ret tydeligt, st en tidligere ejer har monteret udtaget, fordi der ikke er strøm i det gamle. Se det nye udtag i bunden af billedet. Så jeg ville ligesom dem tidligere ejer føre ledningen over til den nye roset, men hænge lampen, der hvor den gamle sad. Jeg ville bare prøve at lave en pænere løsning end bare at hænge den i krogen. 
Hvis ledningerne i den uvirksomme roset kommer fra den du viser sidst, kunne du måske skifte ledningerne. Undersøg først om der to løse ledninger i den sidst viste roset.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis