Højtryksspuler og genbrug af regnvand

Jeg overvejer at bruge regnvand opsamlet i en 200 liters regnvandstønde til at vaske bil og fliseterasse ved hjælp af min højtryksspuler, men er i tvivl om det er muligt ved f.eks. at hæve regnvandstønden en meter eller mere for at skabe nok "fremløbstryk" ?

Håber nogen har haft gang i samme eller lignende ideer ;)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
God ide der - jeg bruger det samme, men har sat mit husvandværk imellem, så tryk er til stede.
Jeg er ikke sikker på den kan suge vandet hurtig nok ind, med trykfald til følge. Men prøv da endelig, gerne med noget 3/4" slange på forsynings siden. Ps. selvom der sidder filter på indløbet, vil det være en god ide, med ekstra filtrering. Det er træls, når skidt stopper det lille dyse hul i lansen. 

 

Det er ikke nødvendigt med ​vandtryk. Højtryksrenseren suger selv vandet.
Nilfisk har f.eks. denne slange i deres ​sortiment. Det er bare en slange med et filter i enden.
Du kan ikke gøre det ved at løfte regnvands tønden 1 - 2 m Trykket fra vandværk er 3-5 bar og det svarer til et tryk på 30 - 40 m vandsøjle. Så det er i den højde din regnvandstønde skal placeres, og det er sikkert urealistisk.
Men ved at tilslutte husvandværk til regnvandsbeholder så får du trykket som det skal være. Indsugning til husvandværk fra beholder og afgang til højtryks renser.
MEN 200 liter er altså brugt på ret kort tid,  de almindelige små maskiner bruger 4 - 600 l i timen Så der er til 20 - 30 minutter og så skal du vente på at det regner igen.
Uanset de bedste intentioner så består min tålmodighed ikke den prøve. Jeg opsamler i 1000 l beholder , men det er kun til drivhusvanding. Vandet kommer fra ca. 40 kvm fladt carport tag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg bruger en Bosch batteri 18 V regnvandspumpe , til at vande have med , er utrolig flexibel og der er virkelig tryk på , kan også bruges til at vaske bil med .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jasper_5 skrev den 23-03-2024 15:59:18

Jeg overvejer at bruge regnvand opsamlet i en 200 liters regnvandstønde til at vaske bil og fliseterasse ved hjælp af min højtryksspuler, men er i tvivl om det er muligt ved f.eks. at hæve regnvandstønden en meter eller mere for at skabe nok "fremløbstryk" ?

Håber nogen har haft gang i samme eller lignende ideer ;)

 Min Nilfisk højtryksrenser, kan sagtens selv suge vandet til sig, men nemmest hvis vandbeholderen lige er hævet lidt, så der er possessivt tilløb... ( den kan have problemer med at suge, hvis der er luft til tilløbsslangen)


Vi prøver igen, i morgen --
Tak alle for svarene. I morgen mandag prøver jeg med en 15 liters spand med rent vand blot for at checke om der er sug nok på højtryksspuleren eller om jeg er nødt til at etablere et "tilstrækkelig" tryk som anført.
Helt klart filter på og en solid slange. Jeg bruger også en lille nilfisk højtryksrenser med en palletank og den suger helt fint selv, selvom der maks er 1meters vandsøljetryk, men en almindelig billig haveslange klapper sammen pga. Vakuum, så jeg bruger en 1/2" trykluftslange. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis