Min kære hustru fiser frem og tilbage til kirke om søndagen i ovenstående "skønhed".
Sidste år, da jeg skiftede olie og filter, fik den det meste af af en 5 liter dunk Castrol edge longlife 5W30.
Nu læser jeg, at der er noget der hedder fyldemængde 5,6 l og skiftemængde 4,6 l. Betyder det, at der står en liter gammel, sur olie tilbage i motoren, når man skifter? Oliefilteret sidder i et dæksel i bundkarret, så jeg kan sgu ikke lige se, hvor sådan en liter skulle forputte sig...
Endvidere har jeg læst - se f.eks.
LINK - at disse motorer, som også sidder i Qashqai og nogle Renaulter m.v. har en grim tendens til at tilsode. Derfor påtænker jeg en form for servicerens i forbindelse med næste olieskift. Kan det anbefales?
Min 300k km gamle diesel Qashqai 1,5 dci fik nyt liv, sodtal på det halve af det tilladte ved syn og 10% bedre brændstoføkonomi, da den fik turen sidste år - vist nok et amerikansk produkt, min mekaniker havde på lager. Trin 1: hæld en flaske oveni den gamle olie og hold motoren i gang 30 minutter. Trin 2: påfyld ny olie med en flaske i. Trin 3: hæld en flaske i brændstoftanken. 400 kr + moms.
Samme kur til den lille turbobenziner?
Den bruger ca 1 liter olie pr. 4-5000 km - det synes jeg er i overkanten. Normalt?
Go weekend herfra.