Dobbeltkontakt ned til én

Hej alle elfolk

Jeg har et køkkenudtag hvor der går en fase og en nul i et udtag. Derfra går fasen op til en dobbelt afbryder som tænder hver deres lampeudtag i køkkenet. Formoder at nul sløjfer op gennem lampeudtag, da der i afbryder kun er fase og to mellemledninger til hver deres loftudtag.

Mit store spørgsmål er nu. Kan jeg ikke bytte dobeltafbryderen om til en enkelt afbryder, så begge lamper tændes samtidigt?

Har vedhæftet billede her.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke noget problem at udskifte din kroneafbryder (dobbeltafbryder) ud med en helt almindelig afbryder. De 2 tændledninger skal så blot monteres ved “pil ud”.

Søren O
ev elmand skrev den 23-03-2024 16:44:13

Du kunne jo også bare flytte de 2 ledninger sammen så tænder lamper på den samme tangent. 

 Ahh, smart. Det må være løsningen, så sparer jeg endda udgiften :) Tusind tak for hjælpen.


Et andet spørgsmål. På badeværelset er det fuldstændigt samme setup, bare hvor den ene tangent tænder lyset og den anden tænder udsugningen. Udsugningen er fugtstyret, men den virker ikke hvis der er sluklket på tangenten. Kan man forbinde den til fast strøm, så den virker uanset om tangenten er tændt eller slukket?
Ja du flytter (tænd)ledningen til ventilatoren ned til faseledningen på afbryderen.
Eller du kan lægge en lille ting ind under tangenten på afbryderen, så der ikke kan slukkes.

Søren O
Søren O skrev den 23-03-2024 20:42:47

Ja du flytter (tænd)ledningen til ventilatoren ned til faseledningen på afbryderen.
Eller du kan lægge en lille ting ind under tangenten på afbryderen, så der ikke kan slukkes.

 Hej Søren,

Tusind tak for hjælpen. Jeg har nu forsøgt, men der sker ingenting - hverken lys eller ventilator vil tænde. Det har nok noget at gøre med, at jeg forsøger at skifte den til en wiser lysdæmper og den vil have 0 ind et sted? Jeg har vedhæftet et billede.

Som jeg forsøgte at gøre det, førte jeg den indgående fase i den ene røde, mellemledning til ventilator i den anden røde og mellemledning til lampeudtag i den sorte "ud". I dåsen er der ikke andre ledninger.
Annonce
Hvis der ikke er 0 i dåsen, kan du ikke bruge din lysdæmper.

Elektronikteknikeren
Den røde ledning fra stikkontakten og tændledningen til ventilatoren skal i de røde indgange i lysdæmperen. Blå fra stikkontakt forbindes også til blå indgang i lysdæmper. Lys tilsluttes “pil ud” i lysdæmper.

Søren O
Din ventilator kører jo så først når der er fugtig i rummet. Det har ikke noget at gøre med nul i lysdæmper. Så hvis du har styr på hvad der er fase m.m. så skal den del virke.
For at dæmper kan virke så lyset også tænder på denne skal der findes en Nul. 
Er der en stikkontakt under afbryder så er der en nul der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis