Køkken bagvæg / backsplash med betonlook

Jeg skal lave bagvæg/backsplash i mit køkken, men er lidt i tvivl om hvilken og hvordan.
Jeg drømmer om et glat betonlook, suppleret med en rustfri plade bag komfuret.

Lige pt. er der en lidt ujævn betonvæg som desværre har for mange spartelpletter m.m. til at blive flot og jævn.

Jeg har selv tænkt følgende mulighder:

1.  Krydsfinerplade (for at give jævnt underlag) og så montere vægfliser. Dog lidt bøvlet at skære fliser og ville gerne undgå fugerne imellem.

2. Krydsfinerplade som jeg maler med en af de mange microcement variationer. (evt bare almindelig cement). Jeg er dog i tvivl om dette kan laves pænt, og give en glat overflade som kan tørres over med en klud.

3. En form for byggeplade/facadeplade/cementspånplade. Virker som den nemmeste løsning, men syntes det er svært at se om de er pæne nok til at stå "rå" i et køkken.

4. Måske er der en perfekt 4. mulighed jeg har overset?
Der er tale om et stykke på 240cm lang og 58cm fra bordplade til overskabe.

Så hvad siger i andre gør det selv folk? Hvad er den bedste løsning her?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke anbefale nogen form for plade. Det er under alle omstændigheder dårligere grundlag for " beton look " end den beton væg du har nu. Desuden tager det jo plads fra køkkenbordet, som måske ikke syner af så meget men f.eks. bag ved vandhane kan der sagtens blive lidt trangt. 
Jeg ville vandskure den beton væg, og så lade det være det look som der bliver. 
Så må du trække vandskurings bræt i cirkler til slut eller lodret, for at få det mønster som bliver resultatet. Det kan males med en god maling og derved blive rengørings venlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-03-2024 12:56:07

Jeg vil ikke anbefale nogen form for plade……

Tak for svar. Væggen bliver ikke en flot betonvæg som den er. Der er spartel og revner som på foto.

Ønsker jo netop et betonlook, så der skal ikke males. Pladen jeg ville sætte op sku jo bare være 6-8mm, så ikke fordi den stjæler den helt store bordplads. 
Hvorfor ikke bare montere store fliser i betonlook på din eksisterende væg?
Du skal kun bruge 5stk 60*60 fliser og 15 min med en stor fliseskærer.

Hvis du “nøjes” med rå beton eller puds skal det forsegles ellers suger det fedt og snavs.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 23-03-2024 13:21:51

Hvorfor ikke bare montere store fliser i betonlook på din eksisterende væg?
Du skal kun bruge 5stk 60*60 fliser og 15 min med en stor fliseskærer.

Hvis du “nøjes” med rå beton eller puds skal det forsegles ellers suger det fedt og snavs.

Ja umiddelbart syntes jeg også de findes rigtige pæne. Men ville helst undgå fugerne. Men måske det ikke gør det store.
Den nuværende væg er lidt ujævn fra spartel osv. Er der tommelfinger regel for hvor ujævn den må være for at der kan monteres vægfliser?

Og så er der også lige det men, at der er to stikkontakter. Det virker lidt tricky at skære ud til dem?

Ellers er der også laminat med betonlook, det tror jeg er noget lettere at holde, end ‘rigtig’ beton
https://www.ikea.com/dk/da/p/sibbarp-vaegplade-efter-mal-lysegra-betonmonstret-laminat-20418766/">https://www.ikea.com/dk/da/p/sibbarp-vaegplade-efter-mal-lysegra-betonmonstret-laminat-20418766/
Annonce
De ujævne spartel områder skal naturligvis slibes glatte.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
60 x 120 fliser så er det ikke meget fuge.
Sav en hård masonit til, og læg den i en form, hæld flydespartel på og lad det tørre.

Laker med PU lak, og lim på væggen med montagelim.

Elektronikteknikeren
Man kan også spartle med microcement, helt glat slutprodukt som kan indfarves så det er i den ønskede nuance og kan forsegles på flere måder.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også