Højbede i Leca blokke, hvad med sokkel ?

Hej LDS.

Vi vil gerne lave højbede som består af Leca blokke, som efterfølgende bliver pudset op.
De bliver 5 mtr lange, og 1 mtr bredde. Den del af det har jeg styr på, med klæb og puds efterfølgende.
Men, hvor meget sokkel er nødvendig ? Kan jeg nøjes med en rende på 30 cm, fyldt med beton hvor jeg sætter blokkene direkte i ? Eller vil det ikke holde i længden ?
Skal der stål i sokkelrenden, eller er det overkill ?

Jeg syntes kun ​jeg finder vejledninger til at bygge sokler til huse eller lign, hvor alle foreslår frostfri sokkeldybde, men det virker lidt ​voldsomt til et højbed ?

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Leca skal sikres mod frostsprængninger hvis du bygger det op som en balje.

30cm sokkel er rigeligt til et højbed, og det bliver tungt, men det sikrer ikke mod frosthævning, så en periode med hård frost kan skubbe bedet op.

Det kan du nok sikre dig imod med en vintermåtter, til de sjældne dage.

Hvad der er mere vigtigt er armering hele vejen rundt så blokkene bindes sammen, og at karet formes som en omvendt trapez indvendigt, da jord/vand der fryser så vil presse opad, i stedet for sidelæns.

Elektronikteknikeren
Selvom der ikke er bund i, kan det jo stadig fryse.
Jeg går ud fra den fyldes med jord?

Elektronikteknikeren
For ca 20 år siden lavede jeg en terrasseudvidelse med såkaldte Holmegårdssten(tror jeg de hed), 14 x 21 x 14 tror jeg de var. Jeg støbte sokkel i 80-90 cm rende afsluttet med fundablokke, og byggede så videre med Holmegårdsstenene, så sparer man pudsningen. De blev klæbet sammen med noget "fliseklæb" der også kunne klare udendørstemp. "Hullet" blev fyldt med jord, grus etc inden der blev lagt sten øverst. Det holdt fint indtil vi flyttede videre 10-12 år senere.
Det er området under de øverste havemøbler.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis