Indvendigt langskilt til separat vrider

Jeg kunne godt tænke mig at udskifte langskilt (tror jeg det hedder) på indersiden af vores hoveddør med en separat vrider og separat håndtag. Låsen er en trepunktslås med en almindelig oval scandi cylinder. Der er langskilt på både udvendig og indvendig side nu.

Kan jeg bare skrue det langskilt der sidder på indersiden af, købe en separat vrider og montere den istedet? Er det virkeligt så simpelt, eller vil jeg komme til at mangle noget at skrue den nye vrider fast i? Jeg formoder at jeg også vil skulle have et nyt håndtag eller i det mindste en roset for at dække hullet omkring håndtaget hvis jeg fjerner langskiltet.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en vrider og en cylinderring. Den sidste fås i forskellige højder. Du skal have en så cylinderen stikker 1-3 mm ud. Fx denne 13 mm:
https://www.biltema.dk/byggeri/lase/lasetilbehor/cylinderring-sat-13-mm-2000057893

Hvis du vil genbruge dit gamle håndtag skal du bruge en dørgrebsroset. Fx
https://www.billigsikring.dk/shop/ruko-313-doergrebsroset-4385p.html

Du kan også købe et komplet håndtag
https://www.biltema.dk/byggeri/beslag/dorbeslag/dorhandtag/handtag-til-yderdor-2000024030

Links er kun eksempler, du bør købe alle dele af samme fabrikat.

Langskiltet dækker mere end rosetter og laver selv et mærke i døren, så inden du køber noget, bør du afmontere langskiltene og tjekke at du kan reparere skruehuller, mærker mm til et tilfredsstillende niveau. Så kan du også måle ordentligt op til cylinderringen.

Låsekasser fås i mange versioner, så du skal lige selv tjekke er der huller til skruerne. Langskiltet er skruet fast med træskruer, mens det her nævnte er med gennemgående skruer. Hvis det er lavet til langskilt og der er huller i låsekassen er det ikke sikkert at der er stemmet ud i døren over hullerne.

Tak for svar. Som jeg forstår det, så skal den indvendige vrider skrues fast i cylinderingen på ydersiden? Men jeg ville egentligt gerne beholde langskiltet på ydersiden og bare skifte indersiden. Men det virker det så ikke til at jeg kan, for så mangler jeg noget at skrue vrideren fast i. Er det korrekt forstået?
Ja, det er lavet til gennemgående bolte og derfor samme type på hver side.

Nogle ældre låsesystemer har vrideren monteret i rosetter, der er fastgjort med træskruer. Jeg har kun set ved det runde cylindre.

Jeg vil ikke tro, at det er realistisk at have forskellige systemer inde og ude.

Det var lidt en streg i regningen. Jeg er ikke sikker på at jeg må fjerne langskiltet på ydersiden, så det kan godt være at dette umuliggører projektet…

Måske ville det være muligt at få plads til et gevind der modtager skruen fra indersiden mellem langskiltet på ydersiden og låsekassen. Må prøve at skrue langskiltene af og se hvad jeg kan gøre. Tak for svar.
Hvorfor vil du fjerne langskiltet indvendigt?
Annonce
GodeVen skrev den 22-03-2024 13:41:33

Hvorfor vil du fjerne langskiltet indvendigt?

Dels fordi det ikke er pænt. Dels fordi jeg på længere sigt overvejer at investere i en smartlås. Denne skal monteres på samme måde som en separat vrider. 

Jeg købte selv en smartlås med batterier der monteres i stedet for vrideren. Jeg må indrømme at det var et fejlkøb. Døren var en ældre dør, der skulle trækkes til for at man kunne låse, det kunne smartlåsen selvfølgelig ikke klare. Omvendt ville jeg gerne have at døren lukkede ordentligt til, så det var ikke lige til at løse.

De kan ikke bruges til de låse, hvor  man skal trække op i håndtaget.

God pointe. Vores dør kræver også at man løfter håndtaget for at engagere trepunktslåsen, men når det er gjort kan man sagtens låse uden at skulle holde op i håndtaget. Under alle omstændigheder er det nu ikke så meget låsning jeg er efter, men mere låse op uden nøgle når jeg kommer hjem. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis