Rustne murbindere i gammelt hus

Hej alle. Jeg har et gammelt hus, hvor ydermuren er begyndt at bule ud. Efter en gennemgang fandt vi ud af det var gamle murbindere der var rustet op og løftet hele skiftet. De skal så udskiftes og der har Jeg tænkt at bruge et galvaniseret vinkeljern skruet fast med wurth betonskrue i både inder og ydermur. Er det ok i forhold til korrosion? Hele huset bliver udkradset, fuget om og pudset op igen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan jeg ikke lige se for mig, hvordan det er du vil lave det..

Men nu  bruger man rustfri murbinder , i "gamle dage" brugte man varmgalvaniserede murbindere, ofte bare hjemmelavede af galvaniseret ståltråd, sådan er det i den del af mit hus der er fra 1959..

Vi prøver igen, i morgen --
Der findes murbindere som er beregnet til formålet. Men du skal nok have bulen trukket ind før de nye bindere monteres. Man borer med meget lang bor helt igennem til indermur. Så skruer man binder i, som har lidt ​samme form som de moderne karmskruer. Der bruges speciel værktøj. 
Her er link til eksempel. men der er flere muligheder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-03-2024 23:11:56

Der findes murbindere som er beregnet til formålet. Men du skal nok have bulen trukket ind før de nye bindere monteres. Man borer med meget lang bor helt igennem til indermur. Så skruer man binder i, som har lidt samme form som de moderne karmskruer. Der bruges speciel værktøj.
Her er link til eksempel. men der er flere muligheder. 

Den type murbinder til eftermontering, har jeg ikke set før, det ser jo smart ud. Men det må jo kræve nogle solide sten i bagmuren, hvis det er som hos mig med molerssten, og mørtel næsten uden cement, tænker jeg ikke det vil holde, især ikke hvis man rammer en af fugerne i bagmuren..

Det er jo ikke den enkelte murbinder, men når der er mange så holder det. Du skal blot bruge et bor som er 1/2 - 1/1 mm tyndere, Så kan det også holde i ydermyrens fuger. . Det må der være en anvisning på. Moler er faktisk ret stærk materiale så det kan du roligt regne med vil holde. 
Jeg ved ikke om du kiggede hele der renoverings program igennem. Der er 5 systemer hvoraf de 3 egner sig til blødt bagmursmaterile. 
Det eksempel som link rammer direkte.
Med direkte gevind i den ende som er i bagmuren 10 mm hul formur og 4 . 5 i bagmur
Og en hvor det er en meget lang rawlplugs og med en torx skrue udefra, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nej havde ikke set "rawpluks" modellen, den ser ret effektiv ud. selvom de koster ca 4500 kr for 100 stk, er det nok en rimelig løsning.
Dog forventer jeg ikke at have problemer med mine murbinder, de er af 4 mm galvaniseret ståltråd. For ca 15 år siden tog jeg bagmuren ned af en tidligere ydermur. (som var blevet til en indermur i forbindelse med en tilbygning) der så murbinderne stadig fine ud, og kun med meget lidt overfladerust.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis