Søm delvist i mur?

Hej,

Jeg skal sætte hardieplank op på mine gavle, og har til den opgave købt en god sømpistol Milwaukee M18 FFN-502C.
Min udfordring er, at jeg nu har hevet den gamle beklædning af gavlene, og til min store overraskelse ser jeg, at der er mur bagved og ikke træskelet som ventet.
Jeg har indkøbt 50x25mm lægter til fundament for hardieplanken, men jeg kan nu regne ud, at mine 50mm lange søm vil gå gennem de 8mm hardieplank, mit underlæggende 25mm fundament og herefter bore sig de resterende 17mm direkte ind i muren.

Mit spørgsmål er:
  1. Kan søm og sømpistol klare det?
  2. Hvis ja, er det en gangbar løsning?
Jeg forestiller mig at montere lægter til fundament med raw-plugs, så de hænger godt fast.
Håber der er nogle af jer dygtige mennesker herinde der kan hjælpe mig til den rigtige løsning.

Bedste hilsner
Jesper

Bedste hilsner
Jesper
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke levere sømmene tilbage og købe nogle kortere søm?
Jo, det kunne jeg selvfølgelig, men er det nok hæfte?

Bedste hilsner
Jesper
jfrimann skrev den 21-03-2024 14:54:22

Så sæt noget tykkere træ på muren, så sømmene ikke rammer ind i vægen..                

Vi prøver igen, i morgen --
Selvom det er en kraftig sømpistol på 5 kg, kan den næppe banke 50 mm søm ind i træ og mur.
Hvis sømpistolen er for stor til kortere søm, må du finde en anden løsning.  Jeg ville selv sætte pris på en lettere sømpistol.
je_ns skrev den 21-03-2024 15:08:03

jfrimann skrev den 21-03-2024 14:54:22

Så sæt noget tykkere træ på muren, så sømmene ikke rammer ind i vægen..                

Ja, den løsning har jeg også selv tænkt på, men vil gerne undgå at skulle købe nyt træ. Derfor ville jeg teste om pistolen kan klare det. Men vil det holde godt nok?

Bedste hilsner
Jesper
Annonce
Søm som sidder i næsten hele træets tykkelse vil holde. Det er langt bedre end at sømme delvis i mursten. 
Men jeg ville foretrække at skrue hardi plank op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
jfrimann skrev den 21-03-2024 16:15:04

. Men vil det holde godt nok?

Nej, og du følger ikke gældende montageguide, check side 10, første afsnit.

I korte træk så er dit nuværende valg af træ til underlag for tyndt til at søm kan binde ordentligt. Der vil ikke kunne opnås yderligere binding imod dine mursten da sømmet isf skulle kunne gå dybere for at kunne kile sig fast, det vil din pistol ikke kunne hjælpe dig med da den er beregnet til at skyde imod underlag af træ og ikke mursten.

Til fastgørelse af dit underlag mod muren ville jeg selv foretrække at bruge udendørs karmskruer med stort hoved da man slipper for at bore for ad flere omgange og får en stærkere samling.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak BOFH

Der var svaret jo. Jeg havde som sagt regnet med, at der ville været et træskelet under beklædningen, så jeg har ikke overvejet fremgangsmåde på mur.  
Jeg må ud og købe nogle tykkere lægter. Tak for svar 😊

Mvh. Jesper

Bedste hilsner
Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis