Forbinde afbryder til stikkontakt

Jeg har sat en stikkontakt med afbryder op. Stikkontakten virker fint, men jeg har ikke sluttet afbryderen til. Jeg er i tvivl om, hvordan jeg gør. 

Skal jeg sætte en kort ledning i L på stikkontakten og sætte den op i afbryderen (i så fald: hvor?) Og skal nulledningen flyttes fra N på stikkontakten til et sted på afbryderen?

Det er en LK Opus 73, vist nok med korrespondance (men jeg skal ikke bruge korrespondancen). Har købt den i Jem og Fix, men tror det er den her.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lade den blå N være hvor den er, og flytte den sorte L til pil ind på afbryderen og sætte en stump i mellem pil ud og der hvor den sorte var på stikkontakten.

Den stikkontakt du har SKAL have jordforbindelse, og den skal være med en gul/grøn ledning.
Tak, det gør jeg.

Det er straks værre med jorden. Noget bud på hvad jeg gør her? Er det en anden slags stikkontakt jeg skal have op så?

Sagen er, at jeg er ved at rive en havestue ned. Før var der indendørs stikkontakter, men når havestuen er nede kommer de jo ud i det fri. Det så ud som nedenfor før. De ledninger der løber ned i røret, forsynede en lader til en robotklipper til strøm. Der var et jordspyd, så det ud til. Men der går jo ikke en grøn-gul jordledning ned i røret
Du skal enten have trukket en løs jordleder eller nyt kabel. Ved udendørs installationer, er det ikke lovligt at undvære jordleder....
Hvis du har mulighed for at bytte sort og brun på det sted, hvor de tre ledninger brun, sort og  blå kommer fra, kan du bruge den sorte som tændledning fra afbryderen. Du forbinder så brun til afbryderens klemme pil ind.
 og lægger en lus til stikkontaktens pil ind. Nulledningen skal kun forbindes til stikkontaktens nulklemme. Den sorte forbinder du til en af pil ud på afbryderen. Hvis afbryderne virker omvendt, flytter du den sorte til den anden pil ud. Jordledningen kan du måske finde i installationen til stikkontakten til plæneklipperen. Der skal være en aktiv jord i stikkontakten, du vil installere.

fase
Det lykkedes. Det virker - men er ikke koblet til jord.

Jeg har vist et jordspyd, der hvor græsslåmaskineopladeren var. Men tænker ikke det er noget, man selv lige forbinder med udendørs stikkontakter? Det står også et lidt dumt sted - for enden af den havestue jeg skal rive ned og erstatte med terrasse.

Mon ikke jeg hellere må elektrikeren til det? Eller er det simpelt også for en begynder?


Annonce
Kan du ikke bare få "elektrikeren" til at flytte jordspyddet hen under den nyetablerede stikkontakt?

fase
Det er i hvertfald (hverken de nye stikkontakter eller resten af elarbejdet) noget der er lovligt du laver selv.

SÅ hvis du alligevel skal have en aut. installatør ud så få ham til at lave det. Så er det også lovligt :-)

Love er minimumsiveauet
Jo, elektrikeren skal flytte jordspyddet hen under kontakterne. Og jeg tror det bliver en elektriker uden anførselstegn, Fabrin. Hvis man skal bryde autorisationsreglerne, skal man nok have bedre overblik over det hele end jeg har.

Det kan da sagtens stå nogle uger uden jord ikke?
StigN skrev den 23-03-2024 14:35:08

Jo, elektrikeren skal flytte jordspyddet hen under kontakterne. Og jeg tror det bliver en elektriker uden anførselstegn, Fabrin. Hvis man skal bryde autorisationsreglerne, skal man nok have bedre overblik over det hele end jeg har.

Det kan da sagtens stå nogle uger uden jord ikke?

Jo, det kan stå uden jordforbindelse i et par uger. Anførselstegnene var sat af den simple grund, at der er mange forklaringer på, at installationen skal laves af en elektriker, der lige nu er på ferie, sygemeldt eller på anden måde forhindret i at forklare, hvordan det lige skal laves. I bund og grund må folk lave de installationer de vil. Jeg prøver efter bedste evne at give råd ud fra de givne oplysninger. Det er ejeren af installationen, der er ansvarlig.


fase
Det var slet ikke ment som en kritik, Fabrin - kan se min formulering om “at bryde autorisationsreglerne” kunne virke lidt mavesur. Beklager! Jeg er super glad for dine råd her på siden.

Man skal nok bare mærke efter hvad man selv mener man kan lave. Jeg tror jeg får en elektriker forbi, når jeg har revet havestuen ned.

Tak for råd, allesammen!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis