Kondens drypper fra ventilationsrør på badeværelse

Halløj,

Er der nogen derude der kunne have en god løsning til hvordan man bedst isolerer dette ventilationsrør for at undgå dryppende kondens? 😅
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er svær, mit første forslag er at forlænge tiden ventilatoren kører efter et bad. Altså så længe motoren kører drypper det ikke, men hvis du stopper motoren for tidligt, nedsættes luftstrømmens hastighed i røret og muligheden for kondens øges.

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 20-03-2024 14:36:29

Den er svær, mit første forslag er at forlænge tiden ventilatoren kører efter et bad. Altså så længe motoren kører drypper det ikke, men hvis du stopper motoren for tidligt, nedsættes luftstrømmens hastighed i røret og muligheden for kondens øges.

 Hej Knud,


Tak for dit svar. Den kører konstant og der fugt sensor i blæser, så den er mere aktivt jo mere fugtigt der er. Kunne man forsøge sig med at isolere den indefra, så man mindsker kulde-varme forskellen?

Mvh. Dennis
Når det er koldt udenfor og jeg skal i bad om morgenen - så starter jeg vores badeværelsesventilator før jeg går ind i baddet - så drypper den ikke.
Derudover har jeg for et par år siden lagt en sok ind i ventilatoren som suger kondensen - det kan så tørre i løbet af dagen. Det betyder at jeg ikke har så meget brug at tænde ventilatoren i forvejen - kun når det er rigtigt koldt (-10 grader).
Fugtstyrede ventilatorer tager ikke hensyn til udetemperaturen. Luft kondenserer, når temperaturen falder til under dugpunktet.

Hvis ventilatoren stopper ved 40%, vil det kunne kondensere, når udetemperaturen er under 6 grader.  Hvis den stopper ved 20%, vil den stor set køre hele tiden. Og selv ved 20% luftfugtighed ved 20 C, vil det kunne kondensere ved temperaturer under - 3,6 C.

Hvis ventilatoren kørte hele tiden og gik op i hastighed ved høj luftfugtighed, ville du næppe have et problem. Den altid opadgående luftstrøm ikke vil kunne nå at blive afkølet til under dugpunktet inden den er helt ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis