Gulvvarmeslanger og lecablok?

Hej i kloge hoveder

Jeg er ved at bygge værksted i forlængelse af huset.
Jeg skal have skalmuret med 10’er lecablokke. Kan se at på Leca’s egen hjemmeside foreskriver de at man lægger tentorstål/kamstål i for hvert andet skift. Er der nogen der ved noget om dette?
Der er træskellet inde bagved hvori der bliver skruet murbindere i for hver ca 60cm derop af.

Næste spørgsmål.

Hvilken diameter gulvvarmeslanger skal der bruges til sådan et projekt? Der bliver ca 600 meter slange rundt med en afstand mellem hinanden på 30cm?
Regner med 300mm isolering.

Nogen siger 16mm er nok. Andre mener 20mm?

På forhånd tak

Vh Casper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
600 meter slange med 30 cm imellem må betyde et værkstedareal på 200 m2 garage.
Lad os sige at du vil bruge varmepumpe på sigt med en temperaturforskel på 5 grader frem/retur. Så skal du helt sikkert bruge ø20 slanger. I så fald vil du skulle pumpe ca. 800 liter vand frem for at flytte 5 kW. Det kan man ikke via en 600 meter slange - så den skal deles om i underkredse.
Det betyder så at du skal have 4 slanger af 150 meter på ø20 mm - hver slange har så 200 liter/time og et tryktab på 2 meter vandsøjle (0.2 bar).

Regner med at 300 mm isolering ikke gælder for porten - hvor du vil have det største varmetab. Derfor tror jeg på 5 kW - som vil kunne holde værkstedet på måske 15-20 grader på den koldeste vinterdag.

NB: Hvis du vil bruge 16 mm slanger - så skal du fordele ud i 8 underkredse.
Tak for hurtig svar Thomas. 
Så må jeg have regnet forkert. Det bliver ca 100m2 i værkstedet. Resten af huset er forsynet med 20mm slanger. 
Temp. i værksted regner jeg ikke med bliver meget mere end 16-17 grader altid. 

Der er bryggers inde på den anden side hvor den 3. pumpe til gulvvarmen sidder hvor jeg regner med at koble på den fordeler som sidder der allerede. Gulvvarmeslangerne bliver holdt 20-30 cm fra portåbning, og lige sådan fra ydervæggene som også bliver isoleret. 

Men regnede med det ikke skulle deles op i flere kredse? Altså bare køre det i en slange hele vejen frem og retur. Det er måske forkert antaget?

Vh Casper
Du kan prøve at regne tryktab ud her:
https://www.pressure-drop.online/
- og lige en tilføjelse.

Betonlaget bliver på ca 20cm med to lag rionet
Og den eksisterende varmekilde er et Blackstar fyr på 16kw. Det er måske at skyde over mål at tro på fyret kan følge med derude også?
Her om vinteren kører det på ca 10% ydelse når det bare varmer bolig og vvb op, og der ikke er andet forbrug så som brus og vask. Så tænkte der var rigeligt at give af, til at varme de ekstra 100m2 op til 16 grader?
Hvis du har 300 mm isolering alle steder og det er -10 grader udenfor så bliver energitabet for en bygning på 10*10 meter:
10 meter x 4 sider x 3 meter højde + 100 m2 loft + 100 m2 gulv = 320 m2 areal. Hvis der bruge lambda 37 rockwool så kræver det: 320* (17- (-10)) / 0.3 meter (isolering) * 0.037 = 1066 watt. Men så er der sikkert også vinduer som normalt isolere meget dårligere (Svareende til 3-6 cm isolering) - og så er der gulvet som kun er +3 grader nedenunder. Hvis der er mange vinduer og noget udluftning, så skal energibudgettet nok fordobles - så 2 kW er ikke helt skævt estimat for en kold vinterdag.

I det tilfælde ville 1 slange på ø20 være OK - men der vil komme forskelle i temperaturen og din cirkulationpumpe vil bruge meget strøm og skulle skiftes ofte. Jeg ville nok stadig vælge at dele slangen i 2 dele på hver 150 meter med ø20.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis