Vaske hvidtet loft ned - Hvordan?

Kære Lav Det Selv’ere,

Jeg er i gang med et større renoveringsprojekt af min lejlighed.
I den forbindelse har jeg skrabet den gamle maling af loftet i min stue. Tilbage sidder et kalket lag, som skal vaskes ned inden maleren kan spartle og filte.

Jeg har nu i 4 dage forsøgt med vand og malerkost. Sørger for at skifte vand ofte, men det føles alligevel som om jeg ingen vegne kommer. Vandet bliver ved med at være lige beskidt.

Har I nogle gode fifs eller teknikker? Nogen skriver grundrens, men min maler, og den rare person i flügger sagde at grundrens var no-go, da det ville gøre kalken fast.

Håber I har nogle gode råd til en fortvivlet amatør. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra, at det du kalder en malerkost har en størrelse på ca. 10x20 cm og med relativt bløde hår. Gør loftet rigtigt vådt ad flere omgange og lad det blot stå 10 min mellem hver omgang.  Prøv at stryge malerkosten skråt over loftet imod hårene, så der ligesom kommer noget af den gamle hvidtefarve ind mellem hårene. Hvis der er mange lag hvidtefarve på loftet må processen gentages flere gange.
efry skrev den 19-03-2024 14:28:22

Jeg går ud fra, at det du kalder en malerkost har en størrelse på ca. 10x20 cm og med relativt bløde hår. Gør loftet rigtigt vådt ad flere omgange og lad det blot stå 10 min mellem hver omgang.  Prøv at stryge malerkosten skråt over loftet imod hårene, så der ligesom kommer noget af den gamle hvidtefarve ind mellem hårene. Hvis der er mange lag hvidtefarve på loftet må processen gentages flere gange.

Ja, lige præcis. Det er sådan bavian her jeg har gang i https://www.silvan.dk/anza-anza-klisterkost-170-mm?id=2643-4872479 

Godt fif at prøve at fange kalken mod hårene. Det vil jeg prøve.

Jeg tænker ikke man kan bruge en form for afkalker?
Hvad med at spørge maleren hvad han har af forventninger til arbejdet. Måske har han også et forslag eller 2

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også