Utæthed i rør

Hej med jer,

Jeg har et rør i mit bryggers, som har en utæthed ved en samling. Der kommer en anelse vand ud (nok til af gennemfugte en klud over er døgns tid).

Det lader til at det pakgarn (eller hvad det hedder) er helt brunt og måske ved at være færdigt.

Det går koldt vand gennem røret som går ind i vores varmeveksler.

Hvordan skal man gribe det an? Nyt rør eller blot nyt pakgarn/pakning?

Vh Tobias
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville starte med at adskille og rense samlingen. Derefter pakke med pakgarn og paksalve, og samle det igen.
Hvis gevindet er tæret helt igennem, skal røret afkortes, og nyt gevind skæres. Alternativt kan du anvende en “Primofit”. Det et et klemfitting, hvor røret ikke har gevind.

Søren O
Du lukker for vandet, åbner en vandhane så trykket er taget af, og kan så skille det ad, startende oppe ved den messing møtrik som kaldes en union. Det er nok at skille det ad hvor det er utæt. Det øverste lille stump rør kan være svært at få af, men det er heller ikke nødvendigt, det er jo tæt. 
Du skal på forhånd have fat i en tube paksalve og en lille rulle pakgarn. Brug ikke paktape det holder sjældent tæt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar begge to!

Jeg lytter mig til at det blot er pakningen med pakgarn der har behov for fornyelse og at det ellers er fint.

Må lige se om jeg selv skal give mig i kast med det eller om der skal en VVS’er på :-)

Tak og god aften!
Det kræver at du har mulighed for at få fat i værktøjet til det. 2 x rørtænger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan ikke være sikker på at det kan løses med blot pakgarn. Det rødbrune er trods alt rust, så gevindet kan være for dårligt.
Du skal vide hvad du gør. Hvis det er brugsvand, er det arbejde, der kræver autorisation.
Tror også jeg ender med at ringe til en VVS’er. Så er jeg da på den sikre side.

Tak!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis