Købe og lægge brugt plankegulv

Hej LDS

Vi skal snart til at renovere en tilbygning fra 70’erne som på nuværende har spånplade og gulvtæppe.der skal planker på.

Spørgsmål:
Jeg overvejer at købe massive gamle fyretræsplanker, som tidligere har ligget som gulv i flere årtier. fer og not skulle være ok. Er der nogen der har forsøgt sig med at lægge et helt gulv med brugte planker? Er det svært at banke plankerne sammen? Er der andre ting jeg skal være opmærksom på? Jeg tænker at skjule skruerne i fer’en eller skrue 2 skruer i ved hver strø og så proppe hulerne?
Nogen der har tanker for og imod?

Prismæssigt spare jeg en smule på de brugte, de koster 2/3 af nye, så det er ikke så meget derfor. Brugte passer dog bedre til huset, hvis det kan laves pænt.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke nemt at svare på, det afhænger jo helt af om brædderne har fået skader, da de blev afmonteret..
Tænker da at metoden med at skrue dem fast i fer'en er vejen frem, der bruger man monta-flex skruer.

Vi prøver igen, i morgen --
hej Mikael
som gammel tømrermester ville jeg tjekke om fer og not er rimelig ren for gammel 'skidt'
der dernæst ville jeg nok pinde dem op i de rum de skal lægges i (så de kan tempereret sig til de 'nye' temperaturer/fugtighed)
vedr. montering ville jeg nok vælge at skrue ovenfra med prop, gamle brædder kan godt være lidt skæve (vride sig lidt), her vil montering ovefra bedre trække dem ned til strøer. (gamle fer har mange gange revner/fækket fra optagning - tidligere montering)
har I overvejet nu I er i gang  at lave gulvvarme ved samme arbejdsgang. ??

håber I kan bruge info. ​; - )
Bh.....dan-49.      42315739

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis