Gulvstøbning i etageadskildelse - for dummies

Jeg har tilbragt mange spændende timer med at læse de gode indlæg om støbning af gulv i etageadskildelser.
Da jeg (desværre) er ingeniør med stort I vil jeg gerne vide alt om alle detaljer inden jeg starter mine gør det selv projekter .... hvilket ofte bevirker at min kone bliver en anelse utålmodig .... og det er hun blevet nu.
Jeg skal støbe badeværelsesgulv i en etageadskildelse på 1*2 meter (til toilet og med gulvafløb. Der er tre 80*180 træbjælker på langs af lokalet. Mit problem er at der kun er 2,5 cm fra oversiden af bjælkerne til det øvrige gulvniveau ... Den sædvanlige historie.

Jeg har to løsningsmodeller på bedding
1. skære 10 cm ned i bjælkerne understøtte bjælkerne med soldater mens jeg støber på med en svalehaleplade, rionet, vandslanger og en klat beton.
Dette rejser dog følgende spørgsmål:
Hvor mange soldater under bjælkerne - Hvor tykt betonlag - er det en god ide - hvordan sikres god fastning mod vægge (skal man hugge lidt ind i stenene) ... (Læs: "kan skidtet holde ?")

2. Fjerne de eksisterende bjælker og lave en "støbeform" af krydsfiner og derefter bare ride ud over stepperne meeeeen ...
Hvordan sikres en ordentlig støbeform, understøtning af formen, hvor mange soldater skal man sætte under støbeformen, skal der også bjælker under for at stive formen af mens jeg støber, skal man lægge stålbjælker under formen eller støbe dem ind i formen eller slet ikke ..... ja når jeg først kommer i gang kan man jo blive ved.

For at det ikke skal være løgn skal jeg støbe et 2*3 meter badeværelse magen til ovenstående projekt.

Jeg savner en "Sådan skal det bare gøres" beskrivelse som tilfredsstiller perfide, perfektionistiske LDS folk som mig selv

Min kone har givet mig et ultimatum - Det skal udføres i uge 15 - jeg er (næsten) desperat.

En sidste ting - En af vores gode venner har netop fået støbt gulv i en stueetage (øv der kunne jeg ikke lure detaljerne). Der er gulvafløb men mureren har ikke støbt en 2 cm kant mod døråbningen - Er det ikke "lovpligtigt" - jeg troede at man blev brændt på bålet hvis dette ikke var gjort ?

Med meget venlig og taknemlig hilsen

Mvh

Ralph
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du at du er ingeniør.
Så kan du jo selv regne det statiske ud?

m.h.t arbejdsbeskrivelse, så har Lewis´ da rimelige en ok der fortæller hvordan tingene skal gøres.

Der findes en del lette alternativer vedr. badeværelsesgulve.
bl.a.:

http://www.litexdanmark.dk
Hejsa,

Tror vore huse ligner hinanden - har lavet 1. salens badeværelse for et år siden og er nu i gang med det lille i stuen (hele 1½ og 2½ m).

Det lille badeværelse - kan du komme til at understøtte det med soldater, så ville jeg sætte to 4x4 på tværs 75 cm fra hver væg og en soldat under hver. Min murer påstod hårdnakket, at 6 cm beton kunne gå an (hvis eller underlaget var tilstrækkeligt afstivet - har holdt hidtil...... Jeg brugte krydsfiner i stedet for svalehaleplader, men dem ville jeg bruge i dag.
Murede en stak tentorstål ind i væggen for at binde det sammen.

Ovenpå var spændet på 2,6 meter og jeg var nødt til at skære 10 cm ned i 10x20 bjælker. Disse "afstivede" jeg ved at bolte 100 mm u-profiler på siderne og føre disse ud i væggen, samt sætte tilsvarende u-profiler ind som ekstra bjælker (der er 90 cm mellem de oprindelige bjælker). Det holdt perfekt at dømme ud fra gipsloftet nedenunder......

Så hvis jeg var dig, så se at komme ud over stepperne..........

Mvh.

Jan R.
Hej alle
I al den tid jeg har haft med håndværkerer at gøre, er jeg altid blevet tudet ørerne fulde med, at man ALDRIG murer eller støber træ ind i en konstruktion. Man bruger altid stålbjælker og armeringsjern.
Håber ikke at der er nogen der får røde ører.

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også