Jeg har tilbragt mange spændende timer med at læse de gode indlæg om støbning af gulv i etageadskildelser.
Da jeg (desværre) er ingeniør med stort I vil jeg gerne vide alt om alle detaljer inden jeg starter mine gør det selv projekter .... hvilket ofte bevirker at min kone bliver en anelse utålmodig .... og det er hun blevet nu.
Jeg skal støbe badeværelsesgulv i en etageadskildelse på 1*2 meter (til toilet og med gulvafløb. Der er tre 80*180 træbjælker på langs af lokalet. Mit problem er at der kun er 2,5 cm fra oversiden af bjælkerne til det øvrige gulvniveau ... Den sædvanlige historie.
Jeg har to løsningsmodeller på bedding
1. skære 10 cm ned i bjælkerne understøtte bjælkerne med soldater mens jeg støber på med en svalehaleplade, rionet, vandslanger og en klat beton.
Dette rejser dog følgende spørgsmål:
Hvor mange soldater under bjælkerne - Hvor tykt betonlag - er det en god ide - hvordan sikres god fastning mod vægge (skal man hugge lidt ind i stenene) ... (Læs: "kan skidtet holde ?")
2. Fjerne de eksisterende bjælker og lave en "støbeform" af krydsfiner og derefter bare ride ud over stepperne meeeeen ...
Hvordan sikres en ordentlig støbeform, understøtning af formen, hvor mange soldater skal man sætte under støbeformen, skal der også bjælker under for at stive formen af mens jeg støber, skal man lægge stålbjælker under formen eller støbe dem ind i formen eller slet ikke ..... ja når jeg først kommer i gang kan man jo blive ved.
For at det ikke skal være løgn skal jeg støbe et 2*3 meter badeværelse magen til ovenstående projekt.
Jeg savner en "Sådan skal det bare gøres" beskrivelse som tilfredsstiller perfide, perfektionistiske LDS folk som mig selv
Min kone har givet mig et ultimatum - Det skal udføres i uge 15 - jeg er (næsten) desperat.
En sidste ting - En af vores gode venner har netop fået støbt gulv i en stueetage (øv der kunne jeg ikke lure detaljerne). Der er gulvafløb men mureren har ikke støbt en 2 cm kant mod døråbningen - Er det ikke "lovpligtigt" - jeg troede at man blev brændt på bålet hvis dette ikke var gjort ?
Med meget venlig og taknemlig hilsen
Mvh
Ralph