Er 2 stykker træ lige så stærkt

Hej Forum
Skal bygge pavillon og har en masse reglar 95x45 mm liggende

Normalt ville jeg lave væg konstruktion og bjælkelag af spærtræ 195x45 mm

Mit sprøgsmål går på om det er (næsten) lige så stærkt hvis man i stedet bruger 2 sammensatte reglar så man får 190x45 men altså bestående af 2 stykker træ ??
Håber det giver mening
Mvh 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt, men det kræver en perfekt sammenlimning af de 2 regler. Ellers vil styrken kun være som 2 stk regler.

Søren O
Hej søren
Mange tak for du ville respondere
Skal lige forstå : sammenligning ?
Det er altså ikke nok at skrue de 2 reglar sammen ?
Og hvis nej -er sammenligning så gjort med almindelig trælim eller skal vi ud i noget professionel limtræs agtigt ??
Mvh 
Jeg er ikke “træmand”, men det er helt nødvendigt at samlingen ikke kan forskyde sig

Søren O
Limning kan være med almindelig trælim hvis det er inden for i tør vejr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis det er udendørs, kan du bruge PU trælim. Der er ikke den helt store forskel i pris og anvendelse ift. alm trælim, andet end PU limen ekspanderer en smule ved brug.
Annonce
Super godt !!
Mange mange tak for svar 
Som de andre siger, så skal samlingen være stærk. Brug PU-lim og fyr nogle lange skruer igennem, både til at holde sammen på den efter limning og for at hjælpe med at optage forskydningen mellem dem. 

OG!

Standart reglar fra byggemarked er kun i C14 og som regel ikke noget man anvender til bærende dele. Standart spærtræ er i C24. C'et betyder at der er tale om massivt konstruktionstræ og tallet angiver den bøjningsspænding materialet kan optage. 

Så for at få (næsten) tilsvarende styrke af en 45 x 195 C24 spærtræ, skal:
- Samlingen skal være stærk nok til at optage forskydningen (hvilket jeg vil vurdere at du kan gøre ud fra beskrevne metode)
- Du skal anvende tilsvarende trækvallitet (mindst C24), hvilket jeg vil GÆTTE på, ikke er tilfældet for dine reglar. Der findes dog også spærtræ C24 i 45 x 95..

Når det er sagt, så kender jeg ikke projektet og spændene for spærene, så om du alligevel har tilstrækkelig bæreevne skal jeg ikke kunne sige. Det er som regel heller ikke "brud" der er dimensionsgivende for den type konstruktioner, men de deformationer der vil opstå over tid iht. vejledende ​max-værdier heraf. 

MVH en ingeniør og tidligere tømrer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis