Flytte solcelle inverter

Jeg har tænkt at få flyttet solcelle-inverteren ind i et andet rum. Men eftersom røde og blå ledninger er forbundet op til solcelle-panelerne på taget, så kan de vel ikke bare afkobles inverteren uden at der er strøm i? (se billede)

Jeg er helt med på at "hovedledningen" til inverteren også skal frakobles og slåes fra på el tavlen, men hvordan kan det gøres med de 4 blå og røde ledninger, uden at de kobles fra oppe ved solpanelerne?

Vh

Venlig hilsen



Mads
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ledningerne fra solcellerne er ikke forbundet til jord, så spændingen er svævende. Det betyder, at du for at få stød skal holde på begge ledninger. Så du forbereder flytningen ved at have trukket de nødvendige kabler og ledninger. Dernæst afbryder du inverteren og frakobler alle ledninger. Afgangen er jo spændingsløs, så den er ikke så svær. Tilgangen har du sikkert forberedt en koblingsboks til at forlænge ledningerne i. Du isolerer de to par i hver sit sæt klemmer med tre i hver. Flyt inverter og forbind den. Forbind tilgang til boksen med ledningerne fra solceller og tænd.

fase
Kan jeg så flytte inverteren efter følgende proces:?

Afbryde solcelle relæet på eltavlen og frakoble hovedkablet for at erstatte det med et tilstrækkeligt langt kabel ​der ​sættes ​i ​relæet igen.

Herefter, uden strøm fra el tavle, afkoble de to blå og to røde kabler (afgange og tilgange).

Flytte inverter ind til nyt rum og tilslutte i modsat rækkefølge, blå og røde kabler og tilkoble det længere hovedkablet der er forbundet til el tavle.

Tænde for el tavle. 

Venlig hilsen



Mads
Ja, og spændingen fra solcellerne er ikke høj i mørke. Mål den evt. Ledningerne fra solcellerne ikke til- og afgang men plus og minus. Bare lige for en god ordens skyld.

fase
Tak for svar!

Venlig hilsen



Mads
Hvis du kan nå solceller så ende de kabler i et stik før første celle, og et stik imellem hver. Så kan du nemt afbryde oppe på taget. 
Men ellers helt korrekt at i mørke kommer der ingen spænding. 
Jeg ville nok sætte kabel i ved gruppetavlen til sidst, for at undgå enhver forglemmelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis