Mur, mørtel og makværk

Jeg er igang med at delvist nedlægge krybekælder og lave nyt terrændæk i køkken og entré i mit gamle hus fra 1928. Jeg skal flytte et par døråbninger i to indvendige murede vægge, og jeg mente egentligt at ihvertfald den ene væg, som står vinkelret under spærene, var bærende. Men da jeg får fjernet det gamle gulv kan jeg se at den er i væsentlig dårligere stand end jeg regnede med, så jeg tvivler på at den bærer andet end knap og nap sig selv. Den skal selvfølgelig repareres, hvilket jeg selv føler mig kapabel til at gøre, men hvilken mørtel bør jeg bruge her? Det bliver ikke synligt nede for der skal selvfølgelig flamingo og isolering på begge sider af væggen, og over terræn bliver det pudset efterfølgende.
Jeg vedhæfter et par billeder, også af andet murværk i krybekælderen.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På de 2 første billeder vises en meget fin mur, når nu det er skjult, hullet på den 2. billede har ingen betydning for bæreevne. 
Den sidste har sikkert været lige så fin indtil der kom en smed forbi for at trække rør nede i krybekælder. 
Du kan mure det op ligesom alt andet mur med en færdig mørtel eller billigere få leveret 250 l big bag med vådmørtel  ( bakke mørtel )og så blande det med cement og vand. Blandings forhold ( volumen ) kan være 1 del cement 12 dele bakkemørtel samt vand D

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

På de 2 første billeder vises en meget fin mur, når nu det er skjult, hullet på den 2. billede har ingen betydning for bæreevne. 
Ja, resten af muren i krybekælderen er fin, der skal kun fyldes lidt i fugerne hist og her. Hullet er et adgangshul til krybekælderen under stuen. Det lukker jeg selvfølgelig inden jeg går videre med isolering.

Den sidste har sikkert været lige så fin indtil der kom en smed forbi for at trække rør nede i krybekælder. 
Du kan mure det op ligesom alt andet mur med en færdig mørtel eller billigere få leveret 250 l big bag med vådmørtel  ( bakke mørtel )og så blande det med cement og vand. Blandings forhold ( volumen ) kan være 1 del cement 12 dele bakkemørtel samt vand D
Ok, så en alm. tør opmuringsmørtel til iblanding af vand, eller bakkemørtel med cement i 12:1. Det var også min første indskyldelse men jeg var ikke sikker på om det kunne gå an at bruge cementmørtel når det originale murværk sandsynligvis er uden cement. Men når det nu nærmest er hele undermuren der skal genopbygges så kan det vel være ligemeget.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis