Udkradsning af mørtelfuger - dybde?

Hej,

Jeg har nogle porøse fuger i en gavl, og har entreret med en murer, der vil skifte dem for mig. Han satte i gang med udkradsning i går.

Så vidt jeg kan se, udkradser han kun i 6-7 mm dybde, og han får ikke det hele med ud mod stenene. Er det godt nok? Jeg har læst mig til, at der som minimum skal udkradses i 13 mm dybde og at stenene skal være helt rene, men passer det? https://murerbogen.praxis.dk/9807


Jeg vil jo helst ikke skulle igennem det hele engang til om få år.

Mvh
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil medgive, at det ser meget overfladisk ud.
I følge murerbogen du henviser til, anbefales 20 mm ved renovering, hvis fuger er lidt porøse.
Kunne også have tvivl om det virkelig kan holde, hvis den nye fuge kun bliver 6 - 7 mm dyb.
Indrømmet, så tror jeg ikke på holdbarheden, - men har kun mine LDS-erfaringer at vurdere ud fra.
Mon ikke der er en murer herinde, som kunne bidrage til afklaring ?
Jeg fik snakket med ham, og han er enig i at 13 mm er minimum. Han har taget lidt mere ud, men jeg synes nu stadig kun de er omkring 10mm dybe - så jeg må nok lidt efter ham igen.

Derudover får han slået lidt af stenene nogle steder - men det er vel nærmest umuligt at undgå? Og det gør vel heller ikke noget ift. murens holdbarhed?


Det kan ikke undgås at der bliver slået lidt skæl af nogle sten. Det er ikke nogen betydning for holdbarheden, og vil heller ikke kunne ses bagefter. 
Dine mursten er jo i forvejen meget uens, med store huller. Det er så murens egenart og derfor ses de ekstra huller overhovedet ikke. 
De 13 mm måles ikke ud til stenenes forkant men til den nye overflade af fuge. Hvis så fugen trykkes med en pind eller elektriker plastrør så buer fugen jo en smule ind. Ikke meget med tager man kun 10 mm og buen indad er 2 mm så er det stadig ikke godt nok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Så er det omfuget, og jeg synes, uden at være ekspert, at det er lavet pænt. Desværre har han på ingen måde ramt farven fra de andre sider af huset - de nye fuger er lysegrå, mens de gamle nærmere er cremehvide/gullige. Der er svært at fange på billeder (stenene er samme farve, men ser forskellige ud på billederne). 

Det er jeg lidt ærgerlig over. Men det vigtigste er jo, at det holder, og man ser jo kun en side af huset ad gangen.
Tror ​ikke man kan ramme samme farve, som på fuger der er ​en del år gamle, de ændre sig jo lidt med tiden...

Vi prøver igen, i morgen --
Det ser godt ud

 

Det er meget svært at ramme samme farve. Dernæst så vil de nye fuger ændre noget på farven over de første år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis