Afløb fra toilet / vinylgulv

Vi skal have lagt vinylgulv i stedet for fliserne, og i brusenichen skal der jo et specielt rundt afløb beregnet til vinyl. Men hvad med afløbet fra wcet, det går jo gennem gulvet og bryder derved vinylen?
Enten min vvser eller gulvmanden ved det måske, men nu vil jeg lige spørge her først.
Billedet med fliserne er vores eget, det med vinylen er sakset fra nettet.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan desværre ikke savre på dit spørgsmål

Men vil gøre opmærksom på at få testet fliseklæb, fuger osv for asbest hvis fliserne er blevet sat op før slut 1980erne.

Måske en smule off-topic men det er noget folks deværre ofte gelemmer. Og håndværkerne er ikke tilstrækkelig uddannet i at teste for det.

Love er minimumsiveauet
Buller27

Du skriver, at man bør teste for asbest, hvis fliserne er sat op før slut 1980'erne. De stoppede da med at anvende asbest I fliseklæb omkring ca. 1977. Asbest i fliseklæb

Man kan jo ikke helt udelukke, at der er folk, som har gemt en pose fliseklæb i over 10 år, men er det ikke ret usandsynligt?

Jeg er stor tilhænger af, at gørdetselv folk og håndværkere skal tage asbest alvorligt, men jeg tænker, at det er spild af penge, hvis man tester, når det er meget usandsynligt, at der er asbest.
de 500 kroner synes jeg var meget godt givet ud. Netop i dette hus kunne det meget vel være at man "lige" havde noget stående 
Annonce
Hej Peteres
Så forstår jeg godt, at du valgte at få det testet. Hvis det giver tryghed, så er 500 kr jo heller ikke så mange penge. 
Ja præcis, i et projekt der nok rammer den anden side af 50.000 er det godt givet ud
Hvis man læser vejledning igennem så skal der bruges manchet ved rør gennemføring. Mon ikke du skal give gulvmand besked om dette så det er med ud når montøren kommer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Optimist skrev den 14-03-2024 19:57:40

Buller27

Du skriver, at man bør teste for asbest, hvis fliserne er sat op før slut 1980'erne. De stoppede da med at anvende asbest I fliseklæb omkring ca. 1977. Asbest i fliseklæb

Man kan jo ikke helt udelukke, at der er folk, som har gemt en pose fliseklæb i over 10 år, men er det ikke ret usandsynligt?

Jeg er stor tilhænger af, at gørdetselv folk og håndværkere skal tage asbest alvorligt, men jeg tænker, at det er spild af penge, hvis man tester, når det er meget usandsynligt, at der er asbest.

Test for asbest koster 6-800 kr og må derfor anteages at være en meget lille udgift.

Først fra 1980 er alt anvendelse af asbest indedørs blevet forbudt med bekendtgørelse(på nær undtagelser). (se Arbejdstilsynets asbestvejledning). Også selvom man måtte have et lager stående.

Fra produkter ikke længere må produceres må det forventes at et producent, distributør og retail lager holder flere år. Hertil kan håndværkere sagtens have lagre de bruger adskillige år efter produktet er produceret.

Eksempelvis blev asbestholdige eternittage (som nu ikke er særlig problematiske ift. det der anvendes indendørs) sat op i flere år efter de var forbudt at producere.

Og - så har vi slet ikke talt om det at på området for byggematerialer har de ringen relle sanktionsmuligheder været. Og derfor har håndværkere, industrien mm brugt (og bruger) en masse og gjort en masse - som de egentlig ikke måtte.


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis