Trailer bremselys driller

Hej igen.
Har skrevet herinde tidligere vedr. Hjul til trailer. Den tråd i opdatere jeg gerne når "sagen" er afsluttet med syn. 

Næste problem er nu belysning på traileren.
Alt lys på traileren fungere, på nær bremselys. 
I det store hele fungere det ikke, til tider svagt i den ene side. 
Jeg har i går rengjort det store 7pol stik, slebet messing og kontaktspray. Tjekket og rengjort begge baglygter, gjort de dels lidt løse kontakter strammere. Tjekket pære. Hjalp intet. 
Da min bil har 13pol, tænkte jeg at nu køber jeg sådan et og montere - på trods af at traileren heller ikke virker korrekt på 7pols biler.
I Harald, så jeg så man kunne købet et nyt ledningsnet (7pol) og besluttede at prøve det i stedet. Men herhjemme måtte jeg konstatere at stikkene til lygterne ikke passer. 
Harald = runde
Variant = firkantet

Det er så her jeg er nået til nu... gode råd modtages gerne ;-) 
Jeg har ikke målt modstand/strøm og Co. Har godt nok noget der kan det, men mine evner mangler desværre på det punkt.
Jeg vil her til formiddag prøve at tjekke om ledningerne i det 7pols stik er rigtig monteret ved hjælp en en tegning fundet online. Og så synes jeg i går, i nattens muld og mørke, at der gik en ledning mere ind i den ene lygte end der kom ud inde i lygten(?) Tjekker lige igen og tager nogle billeder.

Takker på forhånd for jeres deltagelse 🙏
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at checke bilen: Sæt dit multimeter på jævnspænding og få en hjælper til at træde på bremsen, mens du måler fra det ben i stikket på bilen hvor bremselyset er på, til stel og her skal du måle 12V. Hvis det er OK går du videre til traileren. Sæt trailerens stik i bilens stik og få din hjælper til at træde på bremsen, mens du måler mellem stoplygtens pol og stel på traileren, her skal du også måle 12V. Hvis du ikke måler 12 V her så må du gå baglæns i kæden indtil du finder fejlen, ved at måle de steder hvor ledningerne er samlet, f.eks. i stikket på traileren. Vær også opmærksom på at det kan være stel på stoplyset der mangler eller er ustabilt.
Nå, okay... blå og grå er også her på den til "ingenting"...

Brug voltmeter som perhans forklarer, Eller en 12v pære som er monteret med et par ledninger. 
Det synes jeg ofte er nemmere at se . 
Husk at når du kun har inderdelen af trailer stik så kan du komme til at vende den forkert, når den samles med bilens stik.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med motor startet viser den 1,2. 
Så lyser også bremselyset i begge sider, dog så svagt at det kun kan ses uden lygteglas.
Nu har jeg tjekket i baglygterne. 
Højre: 
Normalt lys: 12,3
Bremse: 13,36

Venstre: 
Lys: 13,68
Bremse: 13,75 (uden at bremse viser en stadig 0,23)
Muligvis har jeg fundet fejlen... De to pære vendte forkert. Glødetråden til bremselys lyste konstant og den tynde tråd lyste som bremselys.
Efter jeg har vendt dem virker det som det skal. Nu prøver jeg om det for bliver sådan og køre en tur eller to med den.
Et typisk problem med trailerlygter er at stelforbindelsen ikke er i orden. Det giver ofte den fejl at alt lys virker på undtagelse af bremselyset, og når du træder på bremsen vil alt lys slukke.

Men det havde du nok skrevet, hvis det var tilfældet.

Jeg går ud fra at du måler med stikket i, så lyset på traileren tænder, mens du måler.

0,23 V er lidt højt og kan tyde på at der ikke er forbindelse til pærerne.  Altså ledning fra stik ikke har forbindelse hele vejen til pæren. Måler du de samme to spændinger, hvis du måler mellem rød og hvid i lygterne?


Hvis du, som Erik skriver, måler med et lavteknologisk instrument nemlig pæren på 12 V, undgår du de fejl, der optræder ved måling med dit instrument. Du kan nemlig sagtens måle ca. 12V uden belastning, men når samlinger belastes kommer overgangsmodstand ind i billedet. Derfor bør du måle med en pære forsynet med to ledninger. Det er simpelt og virker altid.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis