stabilitet i halvstensvæg

Hej
Jeg skal mure to vægge op invendigt.

Tænker mursten, halvstensvæg. Det er ind til badeværelse.
Væg A på billedet skal op under en gammel jernbjælke - så den kan komme op og bære med her fremover.
Jeg har lavet fundament under væg A så den kan blive medbærende.

Den anden går langs etagebjæjlkerne. Jeg vil selvfølgelig mure væggene sammen med den murede indervæg og med hinanden. Men hvordan får man den mest stærkestw væg - tænker specielt på væg B der jo øverst oppe ikke hæfter ind på noget. Skal man lave noget støtte i etagedækket eller skal den bare slutte deroppe? Den hæfter / fletter ind i begge ender. Den er 3m lang og de er begge ca 2.7m høje

Skal der pap mellem lecablokkene eller skal man blot mure ovenpå?

Væg B står direkte på betondækket - skal der pap under eller bare mure ovenpå?

Bør jeg pille sten ud fra indervæggen og flette de nye vægge ind eller er det tilstrækkeligt med murbindere?

Bør jeg kuldebros isolere mellem eksisterende innervæg og de nye vægge?
Der er faste bindere mellem den eksisterende for og bagmur og jeg ​isolerer de indvendige vægge med hempcrete.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ydervæggen piller du mindst hver 3. sten ud, så du kan mure det sammen, og muren kommer i forbandt. Der skal ikke være isolering der, det er der sikkert ude i hulmuren, så husets skal-isolering er placeret der. Den indvendige isolering må du så undvære lige der. Stabilitet må vægte mere end den kuldebro. 
 Der skal være murerpap under væggen som står på sokkel, om du skal gør det under væggen som står på beton pladen har ikke den store betydning. 
Mur B skal ikke fastgøres øverst men naturligvis mures sammen med A 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 13-03-2024 10:26:20

Ved ydervæggen piller du mindst hver 3. sten ud, så du kan mure det sammen, og muren kommer i forbandt. Der skal ikke være isolering der, det er der sikkert ude i hulmuren, så husets skal-isolering er placeret der. Der skal være murerpp under væggen som står på sokkel, om du skal gør det under væggen som står på beton pladen har ikke den store betydning.
Mur B skal ikke fastgøres øverst men naturligvis mures sammen med A 

Tak for hurtigt svar Erik. Du er altid så hjælpsom 👍🙏🏽

Der er ikke isolering i hulrummet. Huset er fra 1887 og der er ikke meget plads, mange mursten på tværs og så mørtelrester.
Jeg kommer til at isolere på indersiden med ca 10cm Hempcrete. Det er virkelig godt op imod sådan en gammel væg da det er diffusionsåbent og ikke efterlader hulrum mellem isolering og mursten.

Tror du mur B bliver stabil nok?
Mur B bliver fint stabilt. Om det kalde holde elefanter inde ved jeg ikke, men dem har du sikkert sjældent på besøg  
 Når du skal sætte lofter op, så ender du sikkert med en forskalling tæt på muren i begge sider, Det stabiliserer yderligere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis