Mørtel fugepistol?

Hej
Jeg skal igang med udskiftning af fuger på vores hus. Sidst jeg tog en væg var det med murebræt og fugeske til at fylde mørtel i fugen. Det er fint med langsommeligt.

Man kan få mørtel fugepistoler i forskellige udgaver. Men fungere det, og bliver fugen kompakt nok? 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver ikke kompakt, du skal trykke det med en fugeske.
Man kan også få en fugepose (samme system som til flødeskum) den koster ikke alverden, og kan også ligge en pølse mørtel ud som du så kan trykke med fugesken.   ​link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Nu ved vi ikek hvilke sten du har, men pudsebræt og fugeske er hurtigere end sprøjtepose. 
Når der er kradset ud, spules væggen så alt støv og små rester fjernes. Du bruger den der hedder >mester cement< far Ålborg portland til at blande mørtel med. Det er den der hærder langsomst og derfor kan du arbejde med den længere efter blanding. 
Så lægger du blandingen på en pudsebræt, og holder den helt imod muren lige under fugen. Så er det bare at skubbe fugen fuld, flytte bræt vandret fylde fuge osv. Det er så kun de lodrette studsfuger du behøver at få til at balancere på fugebræt. 
Efter  times tid ( afhængig af fugt i sten, temperatur m.m. ) trykkes fuge med fugeske, rundstok elektriker rør eller tryk kugle. Det er afhængig af ønsket slutresultat. 
Så tør-skurer du væggen med et stykke sækkelærred, eller grov gulvklud. Det tager det meste af mørtel rester på stenene og der skal så kun vaskes minimalt bagefter. Til sidst ( samme dag) vasker du med en let saltsyreblanding. .Alt sammen diagonalt hen over væggen. 
Du skal være meget omhyggelig med at lave ens blandinger også præcis som den væg der er fuget.
Det her er under forudsætning af at det er sten som må afsyres, at det ikke er farvet mørtel ( f,eks, sort fuge)  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej
Tak for jeres svar.

Ja, jeg tænker jeg holder mig til bræt og fugeske. Det gik fint sidst, hvor fugerne stadig er pæne her 4 år efter. Det nok ikke nogle genveje til det lidt sure arbejde…. Jeg må finde en god lydbog. 😏

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis