Dimensioner på overligger ved isætning af foldedør

Hej LDS,

Jeg er nyslået sommerhusejer og er ved at planlægge den store renovering af huset. I den forbindelse overvejer jeg kraftigt at erstatte et eksisterende skydedørsparti samt et tilstødende fastkarmsvindue med en stor foldedør. Da der pt. står en stople mellem skydedøren og fastkarmsvinduet antager jeg, at der skal laves en form for forstærkning af overliggeren. Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej med, hvordan man bedst gør det? og som eventuelt ved, hvilken type samt tykkelse overligger jeg vil skulle installere?

Jeg har ikke lavet en opmåling af vinduespartiet endnu, men jeg vil anslå at det kommer til at være 4200x210 mm. Vinduespartiet sidder i en tilbygning fra 1995 og tagkonstruktionen ovenover ser ud til at være relativt let - se billeder nedenfor.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nok ikke nogen her, der vi give sig ud i at styrkeberegne ud fra billeder.

Du bliver nok nødt til at have en bygningskonstruktør ind over, så du kan få at vide om det kan laves uden at sænke højden på døren. Bygningskonstruktør vil arbejde ud fra de tegninger som blev udført i forbindelse med byggetilladelsen på tilbygningen.

Hvis sommerhuset er en nyanskaffelse, synes jeg lige I skal give det lidt tid, så I finder ud af hvad I egentligt har brug for.

(Jeg må indrømme, at den sideste kommentar er præget af, at jeg endnu ikke har oplevet en foldedør eller en skydedør, der var andet end irriterende at åbne og lukke.)
GodeVen skrev den 13-03-2024 12:24:05

Der er nok ikke nogen her, der vi give sig ud i at styrkeberegne ud fra billeder.

Du bliver nok nødt til at have en bygningskonstruktør ind over, så du kan få at vide om det kan laves uden at sænke højden på døren. Bygningskonstruktør vil arbejde ud fra de tegninger som blev udført i forbindelse med byggetilladelsen på tilbygningen.

Hvis sommerhuset er en nyanskaffelse, synes jeg lige I skal give det lidt tid, så I finder ud af hvad I egentligt har brug for.

(Jeg må indrømme, at den sideste kommentar er præget af, at jeg endnu ikke har oplevet en foldedør eller en skydedør, der var andet end irriterende at åbne og lukke.)

Tak for svar. Jeg faldt i mellemtiden over denne side, hvor man kan lave nogle beregninger (dog uden ansvar) http://www.annebergs-limtrae.dk/Hj%C3%A6lp-til-dig/Limtr%C3%A6sberegner .

Jeg tænker du nok har en pointe med at se tiden lidt an, så måske jeg lader dette parti være i første omgang og blot skifter de andre vinduer og døre. Og problemer med skydedøre findes der allerede i sommerhuset, da den eksisterende skydedør er meget svær at håndtere - men håbet var, at der fandtes nogle bedre løsninger på markedet  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis