STOP irring af kobberblad?

Hej til jer der ser dette 😃
Jeg er helt ny herinde, men hĂ„ber at kunne fĂ„ et svar, som jeg ikke har kunne finde andre steder 🙏.
Jeg laver og sÊlger billeder, og nogle bruger jeg kobber blad pÄ, og sÄ irrer jeg noget af kobberet.
Nu til spÞrgsmÄl :
Er der bare ÉN af jer der med 100% sikkerhed kan sige, hvordan jeg stopper irringen af kobber bladene, nĂ„r jeg synes de har den farve de skal ha?

Jeg bruger skiftevis saltvand og eddikesyre, men det er UTROLIGT VIGTIGT, at jeg kan stoppe denne proces, for ellers fortsétter den til, at alt kobber blad er vék 😱.

Kom frisk đŸ„łđŸ‘
Annette 
15 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prĂžvet med spray lak, mat eller blank - eller klar textyl, som bl.a bruges til forkromede kofangere. 
Husk at al syre/base skal vĂŠre neutraliseret.

 

Hej  CDP (skulle der ha stĂ„et CIDP?)

Jeg har lakeret det med bĂ„de klar og mat lak, men ingen forskel der 😔 men jeg har ikke prĂžvet textyl. Jeg mĂ„ indrĂžmme, at jeg ikke ved hvad det er, og hvordan det reagerer, men kan regne ud, at det er en base......pĂ„ spray đŸ€”

Gu ved om det ville gĂžre en forskel, hvis jeg nu var fĂŠrdig med syren og lod det tĂžrre, og nĂ„r det sĂ„ var det, sĂ„ "isolerede" det med rent flaske vand, rundt om det der er irret  .
Hvad tror du......nĂ„r jeg fĂžrst er fĂŠrdig med irring, sĂ„ er der bare ikke plads til ret meget leg 😔.
Det er vigtigt at syren bliver neutraliseret og salten bliver fjernet inden lakering.

Du kan prÞve dette. NÄr du har nÄet dit resultat, spuler du det med vand i mindst 5 minutter. Derefter lÊgger du det i en svag oplÞsning af natriumhydroxid natten over. (Du kan fx bruge et par deciliter Borup AflÞbsrens i en spand vand). Derefter spuler med vand i 5-10 minutter igen. Lader det tÞrre og lakerer det, med en god lak. Det er ikke noget jeg har prÞvet, sÄ du mÄ teste fÞrst om det virker. Men jeg ved, at det er ikke simpelt at neutralisere syre pÄ et metalemne.

Hallþj min GodeVen 😉😄
Det lyder plausibelt, MEN, der er ÉT stort problem, og det er, at det er et maleri hvor det meste er bygget op i spartel, sĂ„ er der lagt multi tynde stykker kobber blade pĂ„, hvor sĂ„ noget bliver irret. SĂ„ ud over, at duppe forsigtigt med en blĂžd pensel, sĂ„ kan det ikke tĂ„le at blive vĂ„dt. 
SvĂŠrt at forklare, men prĂžver lige at finde et gammelt billede, sĂ„ du nemmere kan forestille dig det......og det som forestiller noget, det stĂ„r ud fra lĂŠrredet med 2-3 cm, med det der er bygget op i spartel. 

Ved du om skole lim er basisk đŸ€” 
Basisk er kalk, kridt osv. Men ogsĂ„ flere sĂŠbetyper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

 Hej Erik

Hmmm jeg kan ligesom fornemme, at det er en hĂ„blĂžs opgave 😳. Dog giver jeg ikke op 😂.
Jeg ved ikke om det er et tĂ„beligt spĂžrgsmĂ„l, men hvis jeg kom kalk pĂ„, nĂ„r det var fĂŠrdigt, tror du sĂ„, at efter x antal dage, at det kunne neutralisere syren, sĂ„ jeg "bare" kunne "puste" kalken vĂŠk igen? đŸ€”

Hvad mener du med, om det kan skilles og samles igen?

Hilsen
Annette 
Du skal absolut ikke give op bare fordi der ikke lige er nogen som har en lĂžsning her. 
Som kunstner er du jo unik, og vil vel gerne vÊre det. SÄ der er nok ikke andre som lige bestemt har en lÞsning pÄ din opgave. Jeg synes der er kommet flere forslag, og det eneste jeg bidrager med er at nÊvne noget basisk som jeg mener mÄske kan bruges til at neutralisere din syre, og derved stoppe processen.
Man kunne ogsÄ forestille sig at du smÞrer et eller andet beskyttelse pÄ de omrÄder som IKKE skal irre. Det kunne vÊre madolie, som kan smÞres pÄ med en pensel. Derefter sÊtter du emnet ind i et tÊt rum med en skÄl syre ( lille klud i sÄ det fordamper bedre). SÄ vil jeg tro at det irer blot ved de dampe som er i luften MEN at det sÄ ikke irer der hvor du har smurt olien pÄ.
Der er nok ikke andre veje at gĂ„ end at prĂžve sig frem. Lave 5 - 8 smĂ„ projekter og sĂ„ give dem forskellig behandling og derefter se hvad der virker. 
Gerne vende tilbage og afslĂžre dine nye fabriks hemmeligheder.
Den sidste linje i mit indlĂŠg har en anden skrift og er ikke rettet specielt imod dig. Det er mere sĂ„dan en lille sjov motto eller ordspil  som jeg bruger. Det skriver man under sin profil og sĂ„ kommer det med hver gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ser flot ud.

SÄ mÄ du prÞve med en mere forsigtig metode. Hvor du pÄ samme mÄde, som du tilfÞrer eddike, tilfÞrer lidt fortyndet Borup aflÞbsrens, og eventuelt lidt vand som det sidste. Du er nÞdt til at lave nogle forsÞg, sÄ du finder den rette teknik.
Jeg tror at Erik har fat i noget, du skal helt klart finde en mere skĂ„nsom process der ikke efterlader projektet sĂžlet til i syre osv. 

Og sĂ„ skal det helt klart beskyttes efterfĂžlgende da det ellers vil fortsĂŠtte med at oxidere ved kontakt med ilten i luftet, sĂ„ noget lak eller voks. 

Teoretisk burde det vĂŠre muligt at prĂžve sig frem til en fortyndet blanding af en slags syre, der kun lige akkurat irrer nok de steder du vil, og derefter stopper processen, da kobberet danner en beskyttende hinde nĂ„r det irrer, men om det er praktisk muligt ift. Tid og prĂŠcision af blandingen er svĂŠrt at spĂ„ om. 

"Det er kun et spÞrgsmÄl om at finde en hammer der er stor nok"
Der er igen tvivl at eneste vej frem er at lave nogle forsÞg. Men det er ikke simpelt. Det kan sammenlignes med spÞrgsmÄlet om hvordan stopper man rust i en gammel bil uden at slibe det ned og smÞre Tectyl pÄ.

NÄr metallet irrer, vil opstÄ smÄ fordybninger i metallet (pitting). I disse huller vi der lÊgge sig syre- og saltrester. Sammen med luftens ilt og fugtighed, vil det fÄ processen til at forsÊtte. SÄ opgaven er at fjerne disse rester og/eller hindre, at der kan komme ilt og fugtighed til.
Der er yderligere 5 indlÊg i trÄden.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.
Sponsor pÄ LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor pÄ Lav-det-selv.

FÄ sÊrlig rabat pÄ maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se ogsÄ