Tæring på vandrør - er det slemt nok til at skulle udskiftes?

Hej

Vi bor i et 70'er hus. På billedet ses vores hovedventil med hovedvandrøret ind til huset. Sidste år blev isoleringen omkring røret fjernet da en "leak bot" skulle monteres. Dette viste sig være en stor fejl og når jeg nu inspicerer røret, ser jeg at der er opstået rust over hele området. Desuden kan ventilen næsten ikke længere dreje rundt. Det virker som om røret bader i kondens. Jeg har nu tørret det grundigt af, og sat ny isolering på. Vil i mene at dette ser slemt nok ud, til at hele røret bør udskiftes eller kan man regne med at rustangrebet stopper når kondensen holder op med at dannes? Der er ingen tegn til vandlækage på nuværende tidspunkt.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at rense overfladen så den er fri for rust, og giv det noget rustbeskyttende - gerne zinkspray. Derefter kan du evt. male i ønsket farve.
Din installation er efterhånden så gammel at du kan forvente en utæthed. Hvis din jordledning (røret ude fra vejen) også er af galvaniseret rør, vil det sikkert være næsten helt lukket til. og kan blive utæt nær som helst. Har du rørskadeforsikring (stikledningsforsikring), er det noget forsikringen dækker, men først når der er konstateret en utæthed.

Søren O
Mange tak for dit svar og for anbefalingerne.
Jeg tør ikke rigtig bruge for skrappe kemikalier, af frygt for den bibliske katastrofe jeg ville udløse såfremt jeg fik lavet hul på røret. Men jeg prøver lidt med sandpapir og håber på det bedste..
Kan du give et skøn på hvad det ville koste at skifte ventil og det pågældende rørstykke?

God aften
Jeg ville lade det være med mindre det isolerede rør ser frisk ud, eller af plast. Det kan let gå galt når sådan noget skal adskilles. Ellers er det en mindre opgave. Det ser ud som om du har vandmåleren siddende lige ved siden af, så det er let at adskille. Stumper kr. 200-400 + 1 times arbejdsløn + kørsel og moms. Det blivel vel i omegnen af 1500 kr.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også