Ophæng af skab/hjemmekontor

Hej derude,

Jeg har købt et gammelt skrivebordsmodul (se fotos), som jeg gerne vil hænge op på en betonvæg. Ideelt set hang det uden nogen synlig form for ophæng. Jeg har overvejet en skinne af en art, men bagsiden er blot en tynd plade dog kan der skrues i yderpladerne og midtervæggen. Har overvejet en lægte i bunden som understøtning alternativt t-profiler under, men som da måske kan ses.

Har I herinde et forslag? Raw-plugs eller karmskruer?

Bedste hilsner
Sebastian
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hylder kan trækkes ud. Så sætter du 2 - 3  vinkelbeslag fast inde i skabet op under topplade. Her bruges korte skruer med god gevind. De skal jo ikke komme ud igennem pladen.
 Så borer du (8 mm betonbor)  igennem huller  i beslag, sætter rawlplug i og  skruer i hver. måske 2 stk  6 x 50 mm træskruer i hvert beslag 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvad er det for en slags betonmur?

Jeg kan se at det er et muret hus. Hvis de indvendige vægge er af gasbeton, er det problematisk at hænge et møbel som det viste op. Det kan gøres, men du skal være sikker på at det stabilt fastgjort med plugs, der er egnet til opgaven. Der kan komme rigtigt mange kræfter på spil, hvis nogen læner sig ind over bordpladen, og gasbeton er dårligt til at fastgøre skruer i.
Ved gasbeton skal du måske bruge 4 beslag, og 4 skruer i hver. Det kan holde meget.
Er det lecabeton elementer huset er bygget af så kan mindre også holde.
Når vinkelbeslag sidder under topplade så er trykket jo nedad, men også noget udad. 

GodeVen skrev den 11-03-2024 12:34:53

Hvad er det for en slags betonmur?

Jeg kan se at det er et muret hus. Hvis de indvendige vægge er af gasbeton, er det problematisk at hænge et møbel som det viste op. Det kan gøres, men du skal være sikker på at det stabilt fastgjort med plugs, der er egnet til opgaven. Der kan komme rigtigt mange kræfter på spil, hvis nogen læner sig ind over bordpladen, og gasbeton er dårligt til at fastgøre skruer i.

Det er fuldstændigt “hård” beton. Der bores med en borehammer for at komme igennem. Min bekymring har netop været det du beskriver med, at der jo bliver lagt en del kg på, hvis man læner sin vægt på bordpladen. 

Hvad er dit forslag?
Ved hård beton kan det holde til "alt"  med 3 vinkler og 2 skruer i hver ind i muren. 

Hvis du benytter dit eget forslag med lægte e.l. under bunden til at tage den lodrette belastning, og så nogle ikke særlig kraftige skrue/vinkelbeslag til at tage trækket ud fra væggen, slipper du næsten for at overveje om bundpladen er fastgjort ordentligt på siderne, og om der ligger for tunge ting på nederste hylde alias bundpladen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis