Fastgørelse af bjælke

Hej,
I mit projekt har ingeniøren specificeret at jeg sætter mine gulv bjælker 47x300 til kantbjælken med to vinkelbeslag.

Min tilbygning har ikke nogen fundament der hvor den støder på der nuværende hus derfor har ingeniøren specificeret at jeg bruger en kant bjælke som sættes fast på formuren i mit nuværende hus og på denne kantbjælke skal mine bjælker så monteres. Jeg synes bare at vinkelbeslag måske ikke er den mest holdbare løsning eller er det ok ? Hvad synes i ?

Jeg tænkte at kigge efter nogle bjælkesko som man sætter bjælken og som også holder i kantbjælken i toppen ligesom det jeg har vedhæftet.

/donnib

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingeniør har specificeret det som ABR9020 De er 90 x 90 i 45 mm højde og 2 mm galv jern.
Du kan sagtens bruger noget andet bare det har samme er bedre styrke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvorfor bruge en formue på ingeniørberegninger hvis du ikke vil bruge dem?

Selvbygger med stort S. 
Står der ikke at kantbjælke “understøtter” bjælkelag. Det betyder vel at bjælkelaget lægges af på kantbjælken, og vinkelbeslagene kun er der for at støtte sideværts?

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 10-03-2024 09:18:02

Står der ikke at kantbjælke “understøtter” bjælkelag. Det betyder vel at bjælkelaget lægges af på kantbjælken, og vinkelbeslagene kun er der for at støtte sideværts?

det var egentligt også min tanke i starten men tegningen viser noget andet 🤷‍♂️

Hvis nu bjælkelaget hviler på kantbjælken så bør vinkelbeslagene skrues fast i formuren. 

Superdiy skrev den 10-03-2024 08:14:21

Nu kan ingeniører vel også lave fejl, jeg synes bare her at hans forslag er lidt utraditionelt derfor spurgte jeg.

Annonce
donnib skrev den 10-03-2024 10:32:07

Superdiy skrev den 10-03-2024 08:14:21

Nu kan ingeniører vel også lave fejl, jeg synes bare her at hans forslag er lidt utraditionelt derfor spurgte jeg.

Ja, ingeniører kan også lave fejl, derfor er det bedre at rette sig efter et selvudnævnt orakel på nettet….

Jeg syntes ikke der er noget utraditionelt ved ingeniørens løsning. Tværtimod.

Selvbygger med stort S. 
Det er naturligvis ingeniørens tegning der skal følges. Men selve vinkel må gerne være stærkere, eller flere for den sags skyld hvis man sover bedre om natten med den løsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis jeg nu vil bruge en bjælkesko hvad skal man bruge til en 300mm bjælke, det er svært at finde noget over 45x168mm

Det kan din lokale trælast få hjem. Simpson strong tie laver dem også i de størrelser.

Jeg havde dog gået med ingeniørens beregninger.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 11-03-2024 17:00:01

Det kan din lokale trælast få hjem. Simpson strong tie laver dem også i de størrelser.

Jeg havde dog gået med ingeniørens beregninger.

Jeg lavede en hurtig beregning af lasten. Hvis nu man regner med 4t last (formentligt for meget) for hele dækket og jeg har 17 bjælker af 45x300 så skal hver samling holde til 117kg og der er to vinkelbeslag så der skal divideres yderligere i 2 så hver vinkel beslag skal holde til ca. 60kg hvilket sådan en vinkel beslag burde holde til så måske skal jeg ikke være bange om det kan holde ? Jeg kunne eventuelt gå over til et ABR10525 hvis det skulle være. 

Det jeg mente med utraditionelt var at normalt ser jeg vinkel beslag sat under spær men ikke på siden når trækket går ned.

Ud fra hans tegning så skal de to vinkel beslag monteres ligeoverfor hinanden men det lyder som en dårlig idé da skruerne kommer til at gånin i hinanden. Er det ikke bedre at de er forskudt ?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis