Gulvvarmemanifold i kælder

Hej

Vi står og skal forberede til gulvvarme i hele huset, og har i den forbindelse gjort nogle forskellige tanker til placering af manifold, shunt, mv.

Forslag 1 - Placeret ved indendørs kældertrappe, skal dog lave et rimelig stort hul igennem bærende væg, for at føre pex-rør igennem, den bliver her placeret over niveau for alle rum/strenge.
Forslag 2 - Placeret på den anden side af bærende væg i kælder, men er placeret under niveau for alle rum/strenge, og tænker om man kan føre rør gennem væggen, for at sætte udluftningsventilen over niveau for alle rum/strenge.

Hvad tænker I?

Mvh David
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Da der ikke har været den store aktivitet på denne tråd, tilføjer jeg lige et billede af "Forslag 2", i håbet om at det nu giver mening, såfremt det selvfølgelig er muligt at lave rørføring mellem manifold og udlufter.

Mvh. David
Jeg ville naturligvis placere det som forslag 1, hvis ikke der andre ting der taler imod end dem du har nævnt. 
De udluftere du har tegnet som forslag 2 er ganske udmærkede, men de gør stort set ikke noget godt. Der kan stå luft i alle slanger uden at det kan komme ud af sig selv, det finder ikke vej nedad til fordelere.. 
Jeg har godt nok sådan et system som du viser i version 2 men hos mig uden udluftere. Det kan lade sig gøre at skylle gulvvarme slanger ren for luft med haveslangen, og det kører så også fint. Men hvis anlægget tømmes for vand af en eller anden årsag så kan der være behov for at skylle igennem igen med haveslangen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Den eneste ulempe ved forslag 1 er hullet der skal laves i væggen, da det vil være retur og fremløb for 8 strenge/rum der skal føres igennem.

Mvh David
Det / de huller er overhovedet ikke et problem i forhold til at væggen er bærende. Når du skal til at lave det så ville jeg sætte shunten op først. Så kan slanger monteres straks når man kommer frem med dem. På den måde sidder de ordentlig op imod shunten og eventuelle krydsninger foregår nede i beton. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis