Skillevæg med tophængt vindue

Hej alle

Vi er I gang med at bygge en skillevæg, for at dele ét børneværelse op i to.
Vi har valgt en konstruktion med træreglar, OSB-plader (11 mm) og ét lag gips (12 mm), med træfiberisolering.
Fordi værelserne bliver ret små, har vi valgt reglar i 45mm*45mm, men undrer jeg om vi i dette tilfælde har skudt os selv i foden. Vi vil nemlig gerne sætte to vinduer i, da det ene værelse ellers bliver uden naturligt lys, men efter hvad jeg kan se er de fleste vindueskarme mindst 110 mm dybe (dette vindue har en karm der er 116mm dyb (https://www.sparvinduer.dk/topstyret-vindue/1-rude-t/).
, hvilket bliver ca 20 mm dybere end væggen (som jo bliver 91 mm dyb, hvis man regner 45 + 11 +11 +12 +12).
Hvordan ville I løse dette? Jeg tænkte at man måske kunne lade vinduskarmen rage ud over væggen ca 10 mm i hver side, og så sætte en indfatning rundt om á la denne (https://www.jemogfix.dk/indfatning-glat-hvid-14-x-65-mm-x-2-2-meter/4235/9017861/), men ved ikke om det ville blive pænt.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden 
Er det i den nye skillevæg du vil sætte vinduer i ?
Hvis det er det, skal de være med opluk? ellers ville jeg bare selv lave en ramme, og sætte en fast termorude i, så kan du nemt holde det i samme tykkelse som vægen.
 (lav en ramme i høvlet træ, og sæt ruden fast med lister på begge sider...)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-03-2024 09:50:31

Velkommen på siden 
Er det i den nye skillevæg du vil sætte vinduer i ?
Hvis det er det, skal de være med opluk? ellers ville jeg bare selv lave en ramme, og sætte en fast termorude i, så kan du nemt holde det i samme tykkelse som vægen.
 (lav en ramme i høvlet træ, og sæt ruden fast med lister på begge sider...)

Tusind tak :)

Ja, det skal gerne være med opluk, i hvert fald ét af dem. Sådan så der kan luftes ud i det værelse der ikke har eget vindue ud mod gaden (bor i lejlighed). Ellers ville det ikke være en dårlig idé at selv lave ramme. Men skal der så fræses i rammen til ​ruden?
du saver bare karmen ned i ønskede brede
bredker skrev den 08-03-2024 10:17:00

du saver bare karmen ned i ønskede brede

Det havde jeg ikke en gang overvejet, men det kunne jo godt give mening. Tak for tippet!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også